Головна » Статті » Методичні матеріали » Методичні матеріали для школи [ Додати статтю ]

Використання ігрових ситуацій на уроках географії

   Використання ігрових ситуацій на уроках географії
Використано матеріали сайту: http://lyceum37.seun.ru
Сьогодні в центрі уваги учень, його особистість, неповторний внутрішній світ. Тому основне завдання сучасного вчителя - вибрати форми і методи організації навчальної діяльності учнів, які відповідають поставленої мети - розвитку особистості учня.

Найдавнішим засобом виховання і навчання дітей є гра. Ігри доповнюють традиційні форми навчання, сприяють активізації процесу навчання та успішного впровадження в практику педагогіки співробітництва.
Ігрові ситуації у своїй роботі використовую на уроках різних типів. Так, на уроках повторення і узагальнення знань, закріплення умінь, використовую методичний прийом «Рекламне бюро». Клас, за бажанням учнів, ділиться на «всесвітньо відомі» рекламні кампанії, назви їм придумують самі учні. Попередньо, за кілька уроків, всім компаніям дається однакове завдання: створити рекламний проспект для материка (7кл), природного явища (6кл), держави (7кл, 10кл) і представити його на «суд світової громадськості» класу.
Кожна компанія зобов'язана при рекламуванні використовувати наочний матеріал по географічному об'єкту (малюнки, схеми, фотографії, газети, журнали і.т.д.). При рекламуванні бажано використовувати ТСО. Оціночна рекламна комісія утворюється з числа учнів класу і не носить постійний характер. Комісія у своїй оціночної діяльності керується наступними критеріями, які попередньо повідомляються всьому класу: відповідність рекламного проспекту запропонованої теми, оригінальність подання, розмаїття представленого матеріалу, логічність побудови проспекту, змістовне розкриття рекламованого об'єкта. Максимально подання триває десять хвилин.
Рекламні кампанії можуть працювати по одній темі, але за різними напрямками. Наприклад, компаніям пропонується створити рекламний проспект Японії. Першій групі рекомендується підготувати економічний проспект, другої групи - створити культурологічний проспект Японії, і.т.д.
Цей методичний прийом розвиває вміння самостійно працювати, компонувати матеріал, аналізувати його, надавати йому форму і захищати його, а головне - бачити його практичну реалізацію.
На уроці перевірки та обліку знань і вмінь використовую геолото. Для організації гри використовую естетично оформлену ємність. У ємності знаходяться відкриваються барила, в які вкладені тематичні питання. Крім питань в бочонках знаходиться жетон «приз» і жетон «зеро».
Питання для геолото що містяться в бочонках готуються вчителем, учнями. Питання можуть бути з конкретних тем, навчальним блокам, розділів або носити загальноосвітній характер.
Потім починається сама гра. Учні, на прохання вчителя, починають виймати бочонки з питаннями. Потім барила відкриваються, з них витягуються питання, на які через невеликий проміжок учні повинні дати відповіді.
У чому переваги ігор лото перед відомим фронтальним опитуванням? У тому, що учень знає, що йому самому доведеться вирішити свою «участь», тобто витягнути складний або просте питання. І дитині вже ніколи не здавалось, що вчитель спеціально намагається його викрити в незнання предмету, поставити йому негативну оцінку. Відповідає оцінюють однокласники, шляхом оприлюднення своїх оціночних думок. При оцінюванні я орієнтуюся на сильних учнів, які дійсно знають предмет. Якщо раптом оцінка поставлена учнями необ'єктивно (або діти не знають правильну відповідь), учитель роз'яснює суть питання, промовляє правильну відповідь і сам виставляє оцінку. Якщо учневі випадає бочонок «Приз», то він звільняється від відповіді, а якщо бочонок «Зеро», то, зачит, вчитель отримав право задати учневі будь-яке питання на свій розсуд.
При цій грі, у класі завжди панує атмосфера колегіальності між учнем і вчителем, гра супроводжується високим позитивним емоційним фоном.
На уроках навчання вмінням і навичкам використовую ділові ігри. Наприклад, у сьомому класі при вивченні океанів, пропоную учням такі ситуації:

1. Один з вас буде капітаном, інший - штурманом. Треба вибрати маршрут плавання з Атлантичного океану, поставити мету експедиції, розповісти про природу тих місць, де ви побували.
2. Уявіть, що ви зазнали корабельної аварії і врятувалися на плотику. Розкажіть про те, що трапилося, про спроби вижити.
Восьмикласникам після вивчення теми про Сибіру і Далекому Сході пропоную наступні ситуації:
1. Ви їдете в поїзді по Транссибірської магістралі від Хабаровська до Омська. Що ви побачите з вікна поїзда?
2. Уявіть, що на початку вересня ви пішли в ліс за грибами в тайгу Предбайкалля і заблукали. У вас куртка, чоботи, коробка сірників, два бутерброди. Що в таких екстремальних умовах ви зможете зробити?
Ділова гра розвиває у дітей фантазію, але фантазію реальну, засновану на придбаних знаннях, вчить міркувати, говорити, розповідати.
Дуже цікаво проходить ділова гра з економічної географії. Ось кілька ситуацій для дев'ятого класу:
1. Ви працюєте в околицях Уренгоя на буровій. Які труднощі в роботі і в побуті ви відчуваєте?
2. Ви - керівник великого акціонерного товариства в районі Южноякутского ТПК. Виберіть та обгрунтуйте профіль споруджуваних підприємств. Як будуть вирішувати ся проблеми кадрів житлового будівництва, охорони навколишнього середовища?
Ситуацій можна придумати багато. Головне, щоб вони були сучасними, практично отриманими.
Звіт про виконану роботу за навчальний рік (2000-2001) над методичною темою «Виховання патріотизму у школярів дев'ятих класів через навчання географії».
Патріотизм (від грец. «Patris» - Батьківщина) - любов до Батьківщини, «один з найбільш глибоких почуттів, закріплених віками і тисячоліттями відокремлених вітчизн». (СЕС). Протягом усієї своєї історії народи, що населяли Росію, відрізнялися високим патріотизмом. Саме це почуття дозволяло нашм предкам здобувати численні перемоги над тими, хто зазіхав на території країни, на свободу і незалежність її народу. Кожна держава, проводячи внутрішню політику, розробляє і здійснює (на різних рівнях) систему заходів, спрямованих на виховання патріотизму у своїх громадян. Люди середнього та старшого віку добре пам'ятають, як протягом багатьох років через засоби масової інформації, літературу, кінематограф, піонерську, комсомольську організації, на кожному уроці в школі в нас вселяли почуття гордості за те, що нам пощастило народитися в цій країні. Нехай методи були небездоганні, але, треба визнати, що ми виросли патріотами. Що ж змінилося сьогодні? Розпалися піонерська і комсомольська організації (при цьому нічого равностоящего молодь натомість не отримала). Кінематограф несе в наше життя дуже багато зла, насильства, непристойності. Ми давно визнали, що наші діти дуже мало читають літературу серйозну. У кращому випадку - це довідники, енциклопедії, навчальна, наукова література. У гіршому - діти зовсім нічого не читають! Кажуть, що в останні роки засоби масової інформації стали більш правдивими. Але якось вже дуже однобоко, з одного, чорної боку, показують нам правду. Як ніби немає нічого хорошого навколо! Час летить швидко. І ось вже чути з усіх боків, що росте покоління зле, бездушне, не любляче своєї Батьківщини. А що вони повинні любити? Наші діти не знають нічого хорошого про свою країну! У минулому навчальному році, на одному з уроків в дев'ятому класі, з однієї з учениць у нас почалася дискусія про переваги життя в іншій країні. Послухавши з боку, можна було подумати, що ми живемо не в одній країні, - так по-різному ми її характеризували. Я бачила, як змінювалися погляди учнів в процесі дискусії і зрозуміла, що ми, вчителі, можемо, а отже повинні впливати на життєву позицію цього «упущеного» покоління. Ось чому в цьому навчальному році я вибрала собі тему «Виховання патріотизму у школярів дев'ятих класів через навчання географії».

У дев'ятому класах на уроках географії ми вивчаємо економіку Росії (у восьмому класі - природу). Ще влітку, під час вибору підручника та складанні програми я звертала увагу на теми, при вивченні яких виникає почуття гордості за свою Батьківщину. При підготовці до уроків, намагаюся строітть їх таким чином, щоб учні відчували свою причетність до проблем країни. Адже знає, активний, який думає, що шукає шляхи вирішення проблеми учень - небайдужий до долі своєї Вітчизни, вже наполовину патріот. Але найголовніше, звичайно якість знань. Адже не дарма кажуть «Патріотизм починається з глибокого вивчення своєї Батьківщини». Щоб підвищити якість знань включаю в програму велика кількість практичних робіт та соціокультурні практикуми. А з метою підвищення інтересу до досліджуваного матеріалу проводжу позаурочну роботу з предмета. В осінні канікули їздила з групою учнів по «Золотому кільцю» Росії. Вибір як самого маршруту, так і кожної екскурсії, був не випадковий. З учнями обмовлялася мета кожного відвідування. Після поїздки ми неодноразово збиралися, обговорювали побачене. Хлопці оформили стенди, які висять в рекреації біля кабінету географії. На тему «Народні промисли Центральної Росії» була зібрана виставка виробів народних промислів і показана під час вечора, який відбувся в рамках проведеної тижня географії в школі. Зараз закінчено збір матеріалів для наступних стендів. Ми запрошуємо вчителів літератури та музики приєднатися до нас, з тим, щоб вся рекреація третього поверху була присвячена Росії, її географії, історії, літературній і музичній спадщині. Виховуючи тим самим в учнів почуття гордості за свою Батьківщину. З двадцять першого по двадцять шість червня запланована поїздка до Санкт-Петербурга з подальшим оформленням стенду. А так як неможливо цю роботу зупинити, кинути, то на наступний рік я вже планую з хлопцями походи, поїздки по Саратовської області з метою більш близького знайомства зі своїм краєм, своєю малою Батьківщиною, продовжуючи виховувати тим самим почуття патріотизму у наших дітей.

Фото:
Джерело: http://www.uroki.net
Категорія: Методичні матеріали для школи | Додав: wiktor (15.01.2010)
Переглядів: 8853 | Теги: урок, ігрові ситуації, методика, школа, географія | Рейтинг: 5.0/1
Матеріали по темі:
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar