Головна » Статті » Теорія географії » Методика викладання географії | [ Додати статтю ] |
Навчальні екскурсії з географії Література 1.Чернихова
Є.Я. Учебные экскурсии по географии. - М.: Просвещение,1980. 2.Кобернік С.Г. та ін. Методика викладання
географії в школі. Навчально -методичний посібник - К.: Стафед-2, 2000.-
С.42-44. 3.Шипович
Є.Й. Методика викладання географії.-К.: Вища школа, 1981.-С.145-148. 4.Методика обучения географии в средней
школе: Учебное пособие /Под редакцией Л.М.Панчешниковой /-М.:Просвещение,1983
С.167-178. Місце і роль екскурсії у навчанні географіїШкільна
програма з географії передбачає обов’язковий мінімум екскурсій у природу в осінній
і весняний період і екскурсії на промислове. сільськогосподарське виробництво
чи транспортне підприємство. Географічна екскурсія – одна з форм
організації навчально – виховного процесу в школі. Її проведення таке ж
обов’язкове, як проведення вчителем уроку, оскільки екскурсія, яка проводиться
за програмою є одним із видів уроку. На уроці – екскурсії процес навчання
реалізується не в умовах класного приміщення, а в природі під час
безпосереднього спілкування учнів з об’єктами і явищами природи.Під час екскурсії
відбувається накопичення в учнів змістових уявлень, які слугують основою для
формування фізико – географічних і економіко – геогра -фічних понять. Отже,
екскурсії мають виключно важливе значення. Вони забезпечують зв’язок теорії з
практикою, дають змогу показати учням в натурі ті географічні об’єкти і явища,
які в умовах певної школи можливі для безпосереднього вивчення чи ознайомлення
з ними. це має велике значення для реалізації краєзнавчого принципу у
викладанні географії. У новій навчальній програмі з географії (2001 р.) зазначено, що зміст та форми організації навчальних екскурсій визначаються адміністрацією навчального закладу в залежності від місцевих умов із врахуванням рекомендацій, викладених у листі Міністерства освіти і науки України № 1/9 97 від 07.03.2001 року "Про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів”. Організація навчальних екскурсій з фізичної та
економічної географіїНавчальна
екскурсія - складна в методичному і організаційному відношенні форма заняття з
учнями в природі чи на виробництві, яка потребує ґрунтовної підготовки вчителя
і учнів. Класифікація
уроків екскурсій здійснюється за двома ознаками: обсягом предметного змісту
теми екскурсії ( однотемний, багатотемний) та його місце у структурі вивчення
розділу або курсу ( вступний, поточний, підсумковий). Схема уроку –
екскурсії
Екскурсія в природуПідготовка
вчителя до проведення навчальної екскурсії в природу включає: 1)
формулювання мети і завдань екскурсії; 2)
вибір маршруту, ознайомлення з ним на місцевості, вивчення природи району
екскурсії і його визначних пам’яток; 3)
визначення об’єктів спостереження, кількості і розміщення зупинок під час
екскурсії, змісту і методів роботи з учнями на кожній зупинці; 4)
визначення загального завдання та індивідуальних і групових завдань учням; 5)
розробка рекомендацій по екіпіровці, груповому й індивідуальному спостереженню
учасників екскурсії. Формулювання
мети і завдання екскурсії залежить від вимог шкільної програми з географії.
Необхідно враховувати час проведення екскурсії, оскільки цим визначається
підготовка учнів до самостійної роботи під час виконання практичних завдань, а
також можливість збору краєзнавчого матеріалу для наступних тем курсу
географії. Коли
вчитель знайомиться з маршрутом, то уточнює географічне положення зупинок,
зміст прояснень і завдань учням, форму і об’єм записів, а також виконує ескізи
малюнків, схем, які повинні будуть зробити учні. Необхідно також заздалегідь
вибрати оптимальний варіант розміщення бригад (груп дітей), який дасть
можливість об’єднувати і порівнювати результати практичних робіт (нівелірування
, визначення глибини, ширини і швидкості течії річки і ін.), які вони
виконують. Чим менше бригад, тим легше вчителеві контролювати їх роботу, тому
кількість учнів у бригаді повинна бути оптимальною і кожен член бригади був
весь час зайнятим. Цим досягається найбільша ефективність і користь таких
занять. Під час
проведення навчальних екскурсій, як і на класних уроках, можуть бути
використані інформаційно – рецептивний, репродуктивний і проблемний методи
навчання. Екскурсія на місцеве підприємство. Мета
і завдання екскурсії на місцеве підприємство: ознайомлення з виробничим
процесом в даній галузі, з технологією та організацією виробництва, шляхами
підвищення ефективності роботи на підприємстві, зі змістом праці людей різних
професій , з заходами по збереженню навколишнього середовища. Крім цього,
розширити знання учнів про спеціалізацію, концентрацію і кооперування
виробництва, шляхи зниження собівартості продукції.
Підготовка вчителя до екскурсії на підприємство, включає: вивчення
відповідної літератури по тій галузі куди планується здійснити екскурсію; відвідання
підприємства, визначення об’єктів які підлягають вивченню; складання
плану проведення екскурсії, в якому передбачити послідовність вивчення
виробничих об’єктів, зміст пояснення вчителя і екскурсовода, запитання і
завдання учням для спостереження і збору матеріалу; разом
з екскурсоводом виділити запитання, які потребують особливої уваги; учні
повторюють теоретичний матеріал, що стосується галузі виробництва підприємства
куди здійснюється екскурсія; вчитель
заздалегідь групує учнів на бригади ( кількість учнів в бригаді залежить від
кількості цехів або ділянок виробництва), дає завдання кожній бригаді: зібрати
відомості про цех, його особливість, яку продукцію він виготовляє; кожен
учень отримує конкретне завдання по підготовці розповіді про зміст праці однієї
з професій в цеху, відомості про яку збирає його бригада. По
завершенні екскурсії проводяться підсумки під час яких екскурсовод
розповідає про перспективі підприємства та покращення умов праці на
ньому, а вчитель відзначає активніших учнів під час екскурсії та орієнтує їх
про подальші завдання по вивченню предмету. Кожна екскурсія має велике виховне значення, воно полягає в поглибленні учнями набутих знань, в поширенні загального світогляду та в чисто прикладному вимірі. Джерело: Шкільна географія та методика її навчання (курс лекцій): Навчальний посібник. Переробл. і доповн. / Варакута О.М. – Тернопіль: Тайп, 2009. – 174 с.
Переглядів: 13225 | Коментарі: 5
| Теги: | |
Матеріали по темі: |