Стилістичні вимоги до написання науково-дослідницької роботи
Негативом багатьох учнівських науково-дослідницьких робіт є
недоліки щодо стилю викладу матеріалу та недоліки в мовленнєвому
оформленні.
Потрібно пам'ятати, що наукова робота вимагає наукового викладу
матеріалу. Мова наукових праць характеризується досить високим ступенем
стандартизації. Вона чітко відображає рівень науково-технічного
прогресу, впливає на розвиток мислення людини, виробляє здатність
стандартизувати, узагальнювати явища дійсності й розвивати розумові
здібності. Основна функція наукового стилю-повідомлення. Вона полягає в
доведенні теорій, обгрунтуванні гіпотез, у повідомленні наслідків
дослідження, класифікації, поясненні явищ.
Науковий стиль характеризується широким використанням термінології
як загальної, так і спеціальної. Для нього характерне вживання великої
кількості абстрактних і запозичених слів. Своєрідною в науковому стилі
є його будова, бо складні думки й логічні взаємозв'язки між ними
потребують відповідного граматичного оформлення. Загальними ознаками
цього стилю є логічність, чіткість, точність, послідовність викладу.
Серед стилістичних помилок виділяють:
повторення без потреби тих самих слів або спільнокореневих;
плеоназми
- словосполучення, в яких частково збігаються лексичні значення слів. У
плеоназмах одне слово, як правило, зайве ("передовий авангард" -
"авангард" і називає тих, хто попереду);
невмотивоване
вживання розмовних слів, жаргонізмів; діалектизмів, мовних штампів
("червоною ниткою проходить") русизмів, скалькованих з російської мови
слів ("міроприємство" замість "захід"), стійких висловів ("приймати
участь" замість "брати участь");
лексичні (вживання слова у невластивому йому
значенні, невдале використання багатозначних слів, що призводить до
двозначності сплутування паронімів);
морфологічні
(порушення правил творення слів, помилки ч відмінкових закінченнях та
ін., наприклад, "передсмертельні слова") "ходити по хатам");
синтаксичні
(неправильне узгодження слів; порушення порядку слів) неправильне
вживання дієприслівникових зворотів. Наприклад: "письменники і поети";
"повернувшись додому, хвіртка була зачиненою") Інші види помилок
(орфоепічні, орфографічні, пунктуаційні) пов'язані з порушенням правил
вимови й написання слів, інтонування речень розстановки розділових
знаків.
Серед недоліків науково-дослідницьких робіт можна виділити й такі:
безсистемність викладу; смислові розриви у викладі змісту,
незавершеність, необґрунтованість висловлених думок, безпідставне
виділення абзаців та ін.