Головна » 2011 » Май » 28 » Усередині Місяця може бути стільки ж води, скільки в земній мантії
Усередині Місяця може бути стільки ж води, скільки в земній мантії
   Місяць, мантія, вода, вулканічні породи, ЗемляНовий аналіз зразків місячного грунту, доставлених на Землю в ході програми «Аполлон» в 1972 році, показав, що юний Місяць, всупереч поширеній думці, був таким ж вологим, як мантія нашої рідної планети.
  Вивчення місячних вулканічних кристалів, результати якого були опубліковані в 2008 році, показало концентрацію води в зразках в кількості 750 частин на мільйон. Цього разу концентрація склала 1 200 частин на мільйон.
  Вчених цікавили маленькі шматочки древньої магми, запечатані усередині твердих кристалів. Ці так звані расплавним включення не більше ширини людського волоса. Їх завдяки щасливому випадку знайшов першокурсник Університету Брауна (США), якому викладач доручив пошукати що-небудь незвичайне в зразках.
  Професор Альберто Сал був вражений. «Я йому навіть не розповідав про расплавних включеннях, - зізнається дослідник. - Мені і в голову не приходило, що вони там можуть бути ».
   Аналіз семи крихітних склоподібних гранул підніс новий сюрприз. Вважалося, що матеріал, з якого сформувалася Місяць, виник в результаті зіткнення молодої Землі із тілом розміром з Марс. Комп'ютерне моделювання цієї події показало, що вода не могла пережити подібний досвід, однак нові дані свідчать про зворотне. «Це накладає серйозні обмеження на гіпотезу про зіткнення», - підкреслює пан Сал. Чи то удар був не настільки потужним, як передбачалося, чи то молекули води змогли сформуватися заново після катаклізму.
   Поставлено також під сумнів оцінка кількості води на Місяці, зроблена після того, як апарат НАСА LCROSS в 2009 році врізався в один з постійно затінених кратерів. Пил, піднята їм, була проаналізована, і вчені прийшли до висновку, що кратер містить близько 3,7 млрд л води. Ерік Хаурі з Інституту Карнегі зазначає, що якщо аналіз зразків грунту вірний і його результати можна екстраполювати на всю Місяць, то там має бути набагато більше води.
   «Навіть якщо тільки 1% цієї води вийшов в результаті вулканічного виверження і залишився на поверхні, під нею в багато мільйонів разів більше води, ніж цього кратері», - вважає дослідник. І якщо це дійсно так, то гіпотеза, що пояснює наявність води на Місяці зіткненнями з астероїдами і кометами, невірна.
   Покласти край численним «якщо» міг би зразок місячного льоду, бо його геохімічний склад і розподіл ізотопів повинні бути абсолютно різними в залежності від походження.
   Результати дослідження опубліковані в журналі Science.
Фото: vokrugsveta.ru