Головна » 2010 » Ноябрь » 12 » Як сонце впливає на китів
Як сонце впливає на китів
       Міжнародна група вчених вперше показала, що останнім часом різко зросла кількість випадків одержання китами сонячних опіків.

Швидше за все, це пов'язано зі збільшенням рівня ультрафіолетового випромінювання в результаті стоншування озонового шару. «Справа в тому, що кити не мають волосся, хутра або пір'я, які могли б забезпечити певний захист, і до того ж змушені підніматися на поверхню, щоб дихати, - пояснює співавтор дослідження Карина Асеведо-Уайтхаус з Лондонського зоологічного товариства (Велика Британія). - Інші тварини можуть якось пристосуватися - сховатися в тіні, наприклад, - а у китів немає такої можливості ».

Висновки засновані на фотографіях, а також біопсії шкіри синіх смугастиків, фінвалів і кашалотів, що мешкають в Каліфорнійській затоці. Регіон розташований поблизу тропічних широт, де, за словами вчених, доза призводить до раку шкіри радіації в п'ять разів вище, ніж в середніх широтах.

Майже всі зразки шкіри, зібрані в 2007-2009 роках, містять «засмаглі клітини», тобто аномальні клітини з УФ-індукованими ушкодженнями ДНК. Вони були виявлені і в нижньому шарі шкіри, що говорить про дуже важких сонячних опіках.

Особливо тривожними виглядають дані по синім полосатікамі, яких вивчали протягом трьох років. За цей час кількість укусів і інших шкірних ушкоджень залишилося тим же, а поширеність сонячних пухирів значно збільшилася.

Кашалоти і фінвалів, що володіють більш темною шкірою, порівняно краще захищені, але кашалоти проводять більше часу на поверхні океану в порівнянні з синіми полосатікамі і теж стають все більш «засмаглими».

На додаток до пігментації кити можуть захищатися шляхом запрограмованої загибелі уражених клітин. Судячи, однак, за кількістю зареєстрованих вченими опіків, цей природний захист не справляється із зростанням інтенсивності УФ-випромінювання.

Треба зауважити, що вчені тільки починають усвідомлювати проблеми, пов'язані з озонової дірою, з часу відкриття якої в цьому році виповнюється 25 років. «Найбільш вражаючий урок, який вона нам дала, полягає в тому, наскільки швидко планета може змінитися», - говорить Джонатан Шанклін з Британської антарктичної служби.

Хоча існує надія на те, що відмова від сполук, що руйнують озоновий шар, дозволить дірі над Антарктикою до 2080 року повернутися на рівень 1950-х, протягом наступних кількох років китам сподіватися нема на що. «Ми не так вже багато можемо зробити, щоб понизити шкоду, яку їм завдає сонце, - нарікає пані Асеведо-Уайтхаус. - У той же час скорочення забруднення океану, в тому числі шумового, могло б знизити рівень загального екологічного стресу ».

Результати дослідження опубліковані в журналі Proceedings of the Royal Society B.

Джерело: http://sbio.info