Головна » 2010 » Июль » 29 » Збурення в небесах
Збурення в небесах
магнітні бурі, зоретрус, полярне сяйво    Cпостереження за допомогою п'яти штучних супутників, запущених в 2007 році в рамках програми THEMIS (Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms), дозволили вченим NASA побачити цікаве космологічне явище, розповідає New Scientist з посиланням на Discovery News. Отримані дані підтвердили, що космічні шторми викликають полярні сяйва в північній і південній півкулі Землі. Припущення про існування такого зв'язку вже висувалося в 2008 році, через рік після початку програми спостережень.

Космічні шторми, які можна назвати «космотрясеніямі», відбуваються в магнітному полі Землі. Їх викликає потік плазми від Сонця. Сильніше за все такі шторми відчуваються на орбіті планети, на відстані 64-128 тис. км, але вони можуть доходити і до земної поверхні. Їх реєструють на геостанціях по всій Землі, точно так само, як і сейсмічні станції реєструють землетрусу, розповідає Василіс Ангелопулос (Vassilis Angelopoulos), співробітник проекту THEMIS, що працює в Каліфорнійського університету (University of California), США.

Євген Панов (Evgeny Panov) з Інституту космологічних досліджень (Space Research Institute), Австрія, провідний співавтор роботи про космотрясеніях, опублікованій у квітні в журналі Geophysical Research Letters, відзначає, що загальна енергія цієї події порівнянна із землетрусом магнітудою 5 або 6.

До речі, космотруси - не єдине явище цього роду у Всесвіті. Астрофізики вже спостерігали «зоретрус» (сильні коливання всередині зірок), лунотрясенія і струсу астероїдів. А полярні сяйва спостерігаються також не тільки на Землі, але й на інших планетах Сонячної системи - Сатурні і Юпітері. У 2008 році група астрономів з Великобританії виявила подвійне полярне сяйво на Сатурні, яке, на відміну від земного, викликається потоком заряджених часток з деяких супутників планети (усього їх 60). Подібним же чином формується сяйво на полюсах Юпітера: супутник Іо, викидаючи приблизно одну тонну вулканічного матеріалу кожну секунду, створює потік часток. Частина цього потоку огинає планету по полюсах і утворює на них світяться кола.

Джерело: http://www.vokrugsveta.ru