Головна » 2012 » Июль » 2 » Географія музичних фестивалів Європи
23:31
Географія музичних фестивалів Європи
 Географія музики  Багато є музичних фестивалів. Хороших і різних. З'їздити на все неможливо через бідність населення і його незацікавленість в музиці, прекрасної і вічної. Але все ж важко повірити, що їздять на фестивалі одні музичні критики, щоб зайвий раз оголосити про прийдешній кінець сімейства Вагнерів в Байройті або пожурити за погані верхні ноти Чечілію Бартолі. Є ж і нормальні люди, яким не шкода витрачати наявні скромні гроші на хорошу музику. Їм і присвячується ця замітка.
   Якщо хтось вам сказав, що серпень і вересень - пора в'янення, коли всі музичні форуми згортають свою бурхливу діяльність, не вірте їм, насмішникам. Незважаючи на те, що зальцбурзькі безчинства вже давно почалися, а мюнхенські оперні баталії і зовсім вже закінчилися, є ще місця, куди можна приткнутися любителю музики, причому з мінімальним поспіхом і втратами для нервової системи. Перша думка - де взяти квитки. Якщо вона турбує вас найбільше - значить, ваш шлях лежить в Австрію.
  Чому саме в Австрію - пояснити легко, тут на Вас чекає качественная музыка . У зв'язку зі сформованою політичною ситуацією в країні спостерігається різкий відтік іноземних туристів, яких хвилюють невпинні рокіровки в парламенті за участю ультраправої "Партії свободи" та її колишнього ватажка Йорга Хайдера. Свята святих - Зальцбурзький фестиваль - донедавна мав деяку кількістю вільних квитків: і це при тому, що ще в минулому році їх розкуповували за півроку! Чого вже говорити про більш дрібні фестивалі. Для свого огляду я вибрав дві чудесні провінційні події, які зазвичай не потрапляють в поле зору тієї частини публіки, яка любить все ультрамодне і грандіозне.
   Чи любите ви Шуберта? Того самого, під музику якого знайдуть щастя і спокій Майстер і Маргарита? Якщо любите - то вперед, в Хоенемс, на тутешній щорічний фестиваль "Шубертіади". Тут регулярно в три присісти (травень, червень, вересень) співають німецькі "Lieder", переважно, природно, твори Шуберта. За двадцять п'ять років в Хоенемсі побували всі корифеї цього жанру, причому не один раз. Альпійські трави, комфортні, хоч і дорогі готелі, старовинні замки, затишний Angelika-Kaufmann-Saal, лісові стежки, кращі музиканти світу - все до ваших послуг. В цьому році, у вересневій програмі (30 серпня - 10 вересня) беруть участь Маттіас Герне, Петер Шрайер, брати Стефан та Крістоф Гьонц, Барбара Хендрікс, Олаф Бер, Віолета Урмана, Джульярдський струнний квартет і все-все-все. Не встигнете до початку вересня - приїжджайте в кінці, на вечори, присвячені 25-річному ювілею "Шубертіади". Відсвяткуєте ювілей у суспільстві Чечилії Бартолі, Енн Мюррей, Ніколауса Арнонкура і Петера Шрайера.
  Цінителів барокових музичних принад чекають в Інсбруку, що в Тіролі. Тут уже багато років проходить Фестиваль давньої музики, яким керує контртенор і за сумісництвом диригент Рене Якобс. Робить він це дуже добре, бо вже тільки програма фестивалю викликає захоплення, а потім пекуче почуття музичного голоду. З 11 по 27 серпня тут виступлять витончений французький оркестр "Les Talens Lyriques",  вокальний "Ансамбль Клемана Жанекена", який на весь голос буде виспівувати французькі ренесансні пісеньки, голландська легенда під ім'ям Густав Леонхардт (клавесиніст і органіст в одній особі) та інші зірки. Ще в Інсбруку можна подивитися всілякі барокові опери - наприклад, "Грізельду" Алессандро Скарлатті або "Поділ світу" Джованні Легренці. Б'юся об заклад, що перераховані назви й імена нічого не говорять вашому серцю і розуму. Але засмучуватися через це не варто - це всього лише дуже гарна музика виробництва неаполітанських і венеціанських майстрів кінця XVII-початку XVIII століття. З більш знайомого вуха на фестивалі присутнє "Створення світу" Гайдна.
   Просуваючись в глиб Європи, обов'язково загляньте до Швейцарії. Там, в мальовничому Люцерні 17 серпня почнеться щось. Цілий місяць місто буде трястися від музичних звуків, причому по кілька разів на день. Це Люцернський музичний фестиваль, відмінною рисою якого є головним чином симфонічні концерти. Серед кращих світових оркестрів і солістів сюди не приїде тільки ледачий. Цього року ледачих мало, судячи з того, що всього на фестивалі заплановано 86 концертів (файл з повною програмою займає, на хвилиночку, два мегабайти). Зібрати воєдино це божевільна кількість творів і людей спробували було, об'єднавши всі заходи загальною темою під назвою "Метаморфози", але допомогло це, по-моєму, слабо. Начебто, поняття "метаморфози" в музиці достатньо проявило себе, але якось слабо підходить за стилем до заявленої в програмі "Піковій дамі" Чайковського, П'ятої симфонії Бетховена, Другої симфонії Брамса та іншим відомим опусам. Втім, є "шапка" або немає її, в общем-то, все одно, бо забудеш все на світі, вивчаючи список виконавців. Серед явних фаворитів публіки: Віденський філармонічний оркестр під керуванням Зубіна Мети, Берлінський філармонічний оркестр з Клаудіо Аббадо, Лондонський симфонічний з П'єром Булез, піаніст Андраш Шифф, Джульярдскую квартет і багато інших.
   Рухаючись на північ, треба не забути відвідати голландський Утрехт - сюди, на фестиваль старовинної музики, з 25 серпня по 3 вересня нагрянуть численні любителі бароко (мабуть, з Інсбрука). Цей форум не настільки привабливий гучними іменами, як репертуарними вишукуваннями. Ну де, скажіть на милість, ви ще зможете побачити оперу Йоганна Крістіана Баха (молодшого сина Йоганна Себастьяна) "Милосердя Сципіона"? Тільки в Утрехті. На жаль, офіційний сайт фестивалю імен виконавців не повідомляє. Навіть якщо вам глибоко байдужі всі бахівські нащадки, віддайте хоча б належне сценічної постановки "Месії" Генделя або молодецькому німецькому ансамблю "Musika Antiqua Koeln", де кожен музикант схожий на вантажника з сусідньої булочної, а грає як бог. А ще в цьому році любителів старовинної музики чекає страшний сюрприз - одіозна Ліна Мкртчан з романсами Чайковського і своїм вічним піаністом-талісманом Євгеном Талісманом. Звичайно, можна дорікнути організаторів фестивалю у відхиленні від наміченого курсу (все-таки Чайковський - не музика бароко), хоча якщо б Ліна співала Баха чи Генделя, було б набагато гірше. А з романсами все, може, і обійдеться - Утрехт зігнеться під потужними обертонами, зате раз і назавжди дізнається про те, що було "Средь шумного балу" "В мовчанні ночі таємницею".
  Любителям окремо взятих жанрів нудьгувати теж не доведеться. Фанатам опери найкраще поспішити в Глайндборн, на закриття оперного фестивалю. Для тих, хто не знає - Глайндборн є невелике містечко, практично село, статус якої не може змінити навіть оперний театр, побудований на приватні гроші в центрі. У той час як у самому театрі співають Верді та Моцарта, навколо театру бігають натуральні барани з дружинами і голосно бекають. Відчуйте різницю і вибирайте те, що вам більше подобається. Якщо все-таки віддасте перевагу вокал, то раджу подивитися в кінці місяця "Пригода гульвіси" Стравінського з солодкоголосий шотландської дівчиною Розмарі Джошуа в ролі Енн. Про те, що ще може запропонувати Глайндборн, можна прочитати на сторінці фестивалю за адресою www.glyndebourne.com.
  Нарешті, трохи запізнившись, з Утрехта можна перекочувати в Берлін, на тутешні "Фестивальні тижня" ("Berliner Festwochen"). Цього року фестиваль святкує своє п'ятдесятиріччя і тому мало не здасться нікому. Хтось солодко облізнется, а хтось скорчить гримасу, бо програма "Берлінських фестивалів" цілком і повністю присвячена музиці ХХ століття - від Малера (Дев'ятої симфонії у виконанні Лондонського філармонічного оркестру і Курта Мазура, якою відкривається свято) і до останнього опусу невтомної Софії Губайдулліної - "Страстей за Іоанном". Розповідати євангеліє судилося, до речі, Валерія Гергієва і трудівникам Маріїнського театру (а станеться це 3 вересня, через два дні після світової прем'єри цього опусу в рамках проекту "Страсті-2000" на фестивалі в Штутгарті, про який можна дізнатися на www.bachakademie.de ). Серед інших визначних подій - "Пристрасті по Луці" Кшиштофа Пендерецького під управлінням автора (6 вересня); Друга симфонія і "Прометей" Скрябіна у виконанні Російського національного оркестру під управлінням Михайла Плетньова (20 вересня - це не дуже цікаво, тому що Скрябіна можна послухати і в Москві, але своїх рідних "плетневцев" все ж треба десь згадати); вечір музики Тору Такеміцу за участю токійського оркестру гагаку (4 жовтня); прем'єра нового опусу Арво Пярта "Схід і Захід" (30 вересня). Дізнатися про інші родзинки можна за адресою www.berlinerfestspiele.de / berlinerfestwochen. У програмі засвітилися абсолютно все генії минулого століття, тому і називається вона помпезно - "Звук сторіччя". Так, до речі, мало не забув - якщо музика Вам набридне, то можна відвідати драматичний театр або виставку, бо заходів таких жанрів в програмі теж достатньо.
   ... Прослухавши звуки століття, можна повернутися на історичну батьківщину, до Москви і, щоб трохи протверезити себе, відвідати Великий театр для перегляду "Івана Сусаніна". Це допоможе. Далі потрібно присвятити себе буднях і потім, ближче до літа, знову виношувати плани поїздок на який-небудь музичний фестиваль. Якщо плани потерплять крах, то можна на втіху читати нотатки про фестивалі в "РЖ".
Фото: http://us.123rf.com/400wm/400/400/alperium/alperium0803/alperium080300075/2715476-3d--nf-n-------nfn-n-hdri-n-------n---nfn.jpg
Джерело: http://old.russ.ru/culture/afisha/20000811_fih.html
Категорія: По трохи зі світу | Переглядів: 2913 | Додав: wiktor | Теги: Австрія, Шуберь, Європа, бах, туризм, Музика, географія | Рейтинг: 0.0/0
Матеріали по темі:


Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar