Головна » 2010 » Декабрь » 9 » У земному ядрі знайдений новий шар
У земному ядрі знайдений новий шар
земне ядро, геофізика, університет, Брістоль, шар     У процесі затвердіння ядра Землі легкі частки (напр., кисень або сірка) концентруються в особливому зовнішньому шарі товщиною приблизно 300 кілометрів. Результати дослідження геофізиків з Брістольського університету (Велика Британія) і університету Кюсю (Японія) були опубліковані в останньому номері журналу Nature.

До цих пір вчені виділяли в земному ядрі два шари - твердий центр діаметром близько 2,4 тис. км і рідку оболонку товщиною близько 2,25 тис. кілометрів. В основному ядро складається з заліза, однак при цьому в ньому також міститься деяка кількість більш легких елементів, і вчені давно припускали, що вони повинні витіснятися на периферію. Тепер доведено, що це дійсно так.

Зробити це відкриття допомогли землетрусу в Південній Америці і Тихому океані. За допомогою сейсмографів вчені встановили, що сейсмічні хвилі від цих землетрусів проходять через зовнішні області ядра з іншою швидкістю, ніж через іншу рідку його частину. Таким чином був зроблений висновок, що склад цієї рідкої частини неоднорідний.

Це відкриття може пролити світло на давно мучила вчених загадку про походження магнітного поля Землі. Згідно з найбільш поширеною гіпотезою, його створюють струми, що протікають в рідкій частині земного ядра. «Батареєю», що живить енергією ці струми, судячи з усього, якраз і є міграція легких елементів з центру на периферію ядра, що створює так звану "гравітаційну потенційну енергію».

Земне ядро цікавило вчених з моменту його відкриття в 1936 році. Його вивчення довгий час являло собою непросту задачу з-за відносно невеликого числа сейсмічних хвиль, що досягали його і поверталися до поверхні. Сучасна чутлива апаратура дозволяє обійти цю перешкоду.

Дані останніх досліджень дозволяють припустити, що залізо, яке складає ядро, має позаземне походження. Стикаючись із Землею на зорі її існування, метеорити змушували планету частково розплавлятися і дозволяли становить їх металу проникати всередину мантії і формувати ядро.

Менш обгрунтована, але тим не менш цікава гіпотеза, висунута американським геофізиком М. Херндон в 2003 році, говорить про те, що в центрі Землі знаходиться природний «ядерний реактор» з урану і плутонію (або торію) діаметром 8 кілометрів. Якщо це припущення підтвердиться, то життя на Землі може завершитися на 2 млрд років раніше, ніж передбачалося, так як і уран, і плутоній згоряють дуже швидко. Їх виснаження призведе до зникнення магнітного поля, що захищає Землю від короткохвильового сонячного випромінювання і, як наслідок, до зникнення всіх форм життя.

Джерело: http://www.vokrugsveta.ru