Головна » Статті » Теорія географії » Методика викладання географії | [ Додати статтю ] |
Історія розвитку шкільної
географії та методики її викладання
в Україні Література 1.
Даринский А.В. Урок географии в средней школе. – М.:
Просвещение, 1984.-144с. 2.
Кабанова – Меллер Э.Н. формирование приемов умственной
деятельности и умственное развитие учащихся. – М.: Просвещение, 1968.-288с. 3.
Кобернік С.Г. та ін. Методика викладання географії в
школі. Навчально -методичний посібник - К.: Стафед-2, 2000.- С.42-44. 4.
Панчешникова Л.М.Урок географии: подходы к анализу и
оценке//География в школе.-1980.-№ 5. 5.
Петренко В.В. Формування практичних умінь і навичок при
вивченні географії у восьмирічній школі. _ К.: Вища школа,1964. –166с. 6.
Щенев В.А. Приемы учебной работы учащихся в курсах
физической географии. – М.: Просвещение,1979. Достеменно
невідомо, яких географічних знань набували діти в школах Київської Русі. У
братських школах Києва, Львова, Луцька, в козацьких школах викладалися лише
елементи географії. Як самостійний предмет в Україні географія була введена у
ХVІІ – XVIII століттях. Фундатором основ методики викладання географії в Європі
можна вважати Яна Амоса Коменського, в Україні - Костянтина
Дмитровича Ушинського (1824 – 1870рр.). Становлення
шкільної географії сучасного типу в Україні почалося з ХХ ст. За досить
короткий час існування самостійної держави (1917 –1921рр.) були створені
організаційні структури й елементи національної концепції освіти. Значне місце
в ній належало географії. Так у 1919 році вийшла "Краткая география Украины”
В.О. Кістяківського (1865-1952рр.). Вона постійно доопрацьовувалась автором і
витримала дев’ять видань. Значний
внесок у розвиток шкільної географії та методики її викладання зробив
український географ і економіст К.Г.Воблий (1876-1947р.р.) – автор
навчального посібника для учнів середньої школи з економічної географії України
(1919 р.). Після
утворення СРСР (1922р.) Україна мала значну автономію в організації освіти та
науково-методичному забезпеченні. У цей період було створено трудову школу.
Вона мала дев’ятирічний термін навчання і складалася з двох ступенів: перший –
1-5 класи, другий – 6-9 класи. У початкових класах значна увага приділялась
вивченню рідного краю. Географії, як навчального предмета тут не було. Окремих
елементів географічних знань учні набували під час вивчення природознавства. Для
становлення науково-методичних засад вивчення економічної географії України
після другої світової війни велике значення мав підручник К.Г.Воблого
"Економічна географія УРСР”. Він витримав п’ять видань і досі не втратив своєї
актуальності як за змістом, так і за методикою викладу. Найбільший
внесок у розвиток шкільної географії та методики її викладання в Західній
Україні зробили: А.Роман, С.Л. Рудницький, В.О.Геринович, В.М.Кубійович. Якщо до
1934 р. в географічній освіті перевага надавалася вивченню комплексних
напрямків "Природа”, "Суспільство”, то після прийняття 15 травня 1934р.
Постанови РНК СРСР "Про викладання географії в початкових і середній школі
СРСР” географію знову почали викладати як окремий предмет і було
збільшено кількість годин на її викладання. Після
другої світової війни відбувся перехід до обов’язкової середньої освіти. Починаючи
з 50-х років, велика увага приділялася зміцненню зв’язків школи з життям,
почалося активне впровадження у навчальний процес практичних робіт. Значну
роль у справі впровадження розвитку методики викладання географії відіграли
методичні збірники "Географія в школі” та "Краєзнавство в школі”, які почали
виходити у 1948р. З 1967 р. почав виходити збірник "Методика викладання
географії”. Він був присвячений проблемам не лише методики викладання географії
в середній школі, а й підготовки вчителів географії у вищих навчальних
закладах. До сих
пір не втратили свого значення дуже змістовні, спрямовані на розкриття певних
закономірностей методики викладання географії посібники вчителів-практиків
М.Т.Янка і В.П.Замкового. Особливо цінними є роботи В.П.Замкового "Поради
вчителю географії” та "Майстерність вчителя географії”. На
початку 90-х років, коли Україна стала незалежною державою, почалася напружена
робота з якнайшвидшого забезпечення шкіл українськими підручниками. З’явилися
альтернативні, пробні та інші підручники і навчальні посібники. Одним з перших
був підручник П.Г. Шищенка і П.О.Масляка "Географія України” (1992 р.). Пізніше
вийшов у світ підручник для 9 класу середньої школи " Географія України ” А.Й.Сиротенка,
Б.О.Чернова і В.Я.Плахути. Авторами
підручника із загальної географії для 6-го класу стали О. Я.Скуратович.
Р.Р.Коваленко та Л.І.Круглик, для 7 і 8 класів - В.Ю.Пестушко, В.О.Сасихов і
Г.Є.Уварова. В 1997 р. за редакцією Б.П.Яценка вийшов підручник з економічної і
соціальної географії світу.. Для поглибленого вивчення географії України
учнями профільних і спеціалізованих класів загальноосвітньої школи, коледжів та
гімназій призначені посібники львівських авторів Ф.Д.Заставного та О.І.Шаблія. Протягом
90-х років усі курси географії були забезпечені не лише підручниками, а й
робочими зошитами, атласами, контурними картами. Видано хрестоматію з географії
України (П.О. Масляк і П.Г.Шищенко), посібники для контролю за рівнем засвоєння
знань учнями. Почав регулярно виходити журнал "Географія та основи економіки в
школі,” газета "Географія. Краєзнавство.Туризм ”.
Переглядів: 8998
| Теги: | |
Матеріали по темі: |