Головна » 2013 » Февраль » 25 » В Індійському океані знайдено загублений континент
В Індійському океані знайдено загублений континент
   Затоплені залишки стародавнього мікроконтиненту, схоже, розкидані під океаном між Мадагаскаром і Індією.
  Доказом тому стала знахідка на Маврикії - вулканічному острові, що лежить приблизно в 900 км на схід від Мадагаскару. Тамтешнім найстарішим базальтам близько 8,9 млн років, як стверджує геолог Бьерн Ямтвейт з Університету Осло (Норвегія). Але ретельний аналіз піску з двох місцевих пляжів дозволив виявити десь двадцять цирконів - кристаликів силікату цирконію, які володіють високою стійкістю до ерозії і хімічним змінам. Вони набагато давніші.
  Ці циркони утворилися в гранітах та інших вулканічних породах принаймні 660 млн років тому. Одному з кристалів не менше 1970000000 років.
  П-н Ямтвейт і його колеги припускають, що породи, що містять ці циркони, виникли у фрагментах стародавньої континентальної кори, що знаходиться під Маврикієм. По-видимому, порівняно недавні виверження вулканів доставили залишки кори на поверхню, де циркони виявилися серед піску в результаті ерозії.
   Дослідники підозрюють також, що під дном Індійського океану лежить безліч фрагментів тієї континентальної кори. Аналіз гравітаційного поля Землі виявив кілька областей, де океанічна кора набагато товща звичайного - 25-30 км замість звичних 5-10 км.
  Ця аномалія може виявитися залишками суші, яку вчені пропонують назвати Мавріція (Mauritia). Ймовірно, вона розділилася з Мадагаскаром, коли тектонічний рифтогенез і розтягнення морського дна змусили Індійський субконтинент почати рух з південної частини Індійського океану в північно-східному напрямку. Подальше розтягнення і стоншення кори в цій області привело до опускання фрагментів Мавріціі, які на той момент складалися з острова або архіпелагу загальною площею приблизно в три Крити.
  Вчені вибрали для аналізу пісок, а не місцеві породи, щоб переконатися, що циркони, ненавмисно застрягли в дробильному обладнанні після попередніх досліджень, і не забруднили свіжі зразки. Найближчим оголенням континентальної кори, де ще можна знайти циркони Мавріції, знаходиться глибоко під водою. Крім того, циркони здобуті в таких місцях Маврикія, куди люди практично не заходять і навряд чи могли принести їх із собою. У той же час кристали занадто великі, щоб їх міг доставити туди вітер.

Кольорова доріжка (див. ліву колірну шкалу) на захід від Реюньона являє собою ймовірний маршрут острова за останні десятки мільйонів років. Чорні лінії з жовтими колами і червоним колом вказують на шляхи Африканської платформи і Індійської плити відповідно. Числа в колах означають мільйони років. Області з топографією трохи нижче поверхні моря нині розглядаються як континентальні фрагменти. (Зображення GFZ / Steinberger.).

Результати дослідження опубліковані в журналі Nature Geoscience.
  Підготовлено за матеріалами Nature News.
Фото: geografica.net.ua