Головна » 2012 » Апрель » 3 » Стало відомо більше про вулканічну сантехніку
Стало відомо більше про вулканічну сантехніку
 Стало відомо більше про вулканічну сантехніку  Два нових дослідження в області «сантехнічних систем», що лежать під вулканами, можливо, допоможуть вченим прогнозувати великі виверження.
   Міжнародні групи, які очолювали фахівці з Університету Лідса (Великобританія), вивчили магматичні осередки системи серединно-океанічних хребтів - величезного ланцюга вулканів, який створює нову земну кору. Експерти працювали в Афарі (Ефіопія) і Ісландії - єдиних місцях, де серединно-океанічні хребти підносяться над рівнем моря.
    Подібні утворення з'являються в результаті рифтогенеза, там де є розбіжності тектонічних плит. Кора послаблюється, і розплавлена ​​порода виривається на поверхню. Остигаючи, магма формує нову кору. Такі райони дослідники порівнюють з водопровідно-каналізаційною системою, адже
магма, яка знаходиться під високим тиском  теж переміщається по своєрідних «трубах».
   Фахівці отримали нову інформацію про те, де зберігається магма і як вона проходить через цю геологічну сантехніку. Наприклад, вдалося виявити, що земля в Афарі почала підніматися за чотири місяці до виверження, що сталося в листопаді 2008 року, оскільки в одній з підземних камер прибуло магми і тиск підвищився. Магматичне вогнище, яким харчувалося виверження, знаходилося всього в кілометрі під землею, тоді як стандартні моделі передбачали більше 3 км.
   Дуже дивно, що магматичне вогнище залягало на настільки невеликій глибині в зоні повільного спредінгу (тектонічні плити розходяться там приблизно з тією ж швидкістю, з якою зростають людські нігті).
   Дослідники з'ясували також, що магматичні вогнища можуть розташовуватися горизонтально і вертикально; це дозволяє магмі стріляти в декількох напрямках. Часом кілька таких вогнищ ставали причиною одного виверження.
   Дослідження проводилося за допомогою знімків, зроблених європейським супутником Envisat, здатним показати, як земля переміщається до, під час і після виверження. Ці дані дозволили побудувати нові комп'ютерні моделі ріфтогенеза.
   Результати досліджень опубліковані в журналі Nature Geoscience (1 і 2).
   Підготовлено за матеріалами Університету Лідса.
Фото: www.priroda.su