Головна » Статті » Методичні матеріали » Методичні матеріали для школи [ Додати статтю ]

Програма загальної освіти з гоеграфії
Приблизна програма загальної освіти по географії 
Пояснювальна записка

Статус документа
Зразкові програми з географії покликані зберегти традиції класичного навчального предмета і, разом з цим, повніше розкрити невикористані резерви, головним чином, у структурі змісту та організації навчання.

Структура примірних програм повністю відображає основні ідеї та предметні теми стандарту основної загальної освіти з географії і, по суті, представляє його розгорнутий варіант з коротким розкриттям розділів і предметних тим, включаючи рекомендований перелік практичних робіт.
Інформаційно-методична функція дозволяє всім учасникам навчального процесу отримати уявлення про цілі, зміст, загальної стратегії навчання, виховання і розвитку учнів засобами даного навчального предмета.
Організаційно-плануюча функція передбачає виділення етапів навчання, структурування навчального матеріалу, визначення його кількісних та якісних характеристик на кожному з етапів, у тому числі для змістовного наповнення проміжної атестації учнів.

Зміст програми досить універсально, що представляє широкі можливості для створення авторських навчальних програм. Зразкові програми служать орієнтиром для вчителя в умовах варіативності освіти - з одного боку і його стандартизації - з іншого. Навчальний час на вивчення розділів програми є прикладним і розраховане на ступені навчання в 6-7 і 8-9 класах. Тим самим, приблизна програма сприяє збереженню єдиного освітнього простору, не сковуючи творчої ініціативи вчителів, надає широкі можливості для реалізації різних підходів до побудови навчального курсу, формування системи знань, умінь, способів діяльності, розвитку та виховання школярів.
Структура документа
Примірна програма включає три розділи: пояснювальну записку; основний зміст із зразковим розподілом навчальних годин по розділах курсу, змістом розділів і тем; рекомендований перелік практичних робіт.
Наприкінці примірної програми наведені вимоги до рівня підготовки випускників основної школи.
Загальна характеристика навчального предмета
Примірна програма повністю реалізує ідеї стандарту, і складена з урахуванням нової Концепції географічної освіти.
Вміст основної загальної освіти з географії відображає комплексний підхід до вивчення географічного середовища в цілому та її просторової диференціації в умовах різних територій і акваторій Землі.
Такий підхід дозволяє розглядати природні, економічні і соціальні чинники, що формують і змінюють навколишнє середовище, в їх рівноправну взаємодію. Це найбільш ефективний шлях формування системи геоекологічних, геоекономічних, соціокультурних поглядів, цінностей, відносин учнів не тільки на емоційному, а й на раціональному рівні.
Таким чином, в основу змісту навчального предмета покладено вивчення географічного середовища для життя і діяльності людини і суспільства.
Зміст географічної освіти в основній школі формує у школярів знання основ географічного простору на місцевому, регіональному та глобальному рівнях, а також вміння правильно орієнтуватися в просторі. У зв'язку з цим програма містить рекомендації до структури національно-регіонального компонента з географії свого краю, області, району, регіону. Включення цих рекомендацій у приблизну програму федерального компонента пов'язано з тим, що вивчення «малої» Батьківщини, її географічні особливості, активна і усвідомлена пізнавальна, творча і практична діяльність учнів у навколишньому середовищі є необхідною умовою вивчення географії своєї країни в цілому.
Педагогічний синтез общеземлеведческіх і країнознавчих основ навчального предмета дозволяє організувати діяльність учнів з освоєння, зміни та перетворення навколишнього середовища на основі ідеї розумного, гармонійної взаємодії природи і суспільства, соціальної відповідальності кожної людини за збереження життя на Землі, у той же час, формує дбайливе ставлення до природних багатств, історію і культуру своєї Вітчизни.
Цілі. Вивчення географії в основній школі спрямовано на досягнення наступних цілей:
• освоєння знань про основні географічних поняттях, географічних особливостях природи, населення та господарства різних територій; про свою Батьківщину - Росії у всій її різноманітності і цілісності; про навколишнє середовище, шляхи її збереження та раціонального використання;
• оволодіння вміннями орієнтуватися на місцевості; використовувати один з «язиків» міжнародного спілкування - географічну карту, статистичні матеріали, сучасні геоінформаційні технології для пошуку, інтерпретації і демонстрації різних географічних даних; застосовувати географічні знання для пояснення та оцінки різноманітних явищ та процесів;
• розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних і творчих здібностей у процесі спостережень за станом навколишнього середовища, рішення географічних завдань, самостійного придбання нових знань;
• виховання любові до своєї місцевості, своєму регіону, своїй країні, порозуміння з іншими народами; екологічної культури, позитивного ставлення до навколишнього середовища;
• формування здатності та готовності до використання географічних знань і умінь у повсякденному житті, збереженню навколишнього середовища і соціально-відповідальної поведінки в ній; адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня безпеки навколишнього середовища як сфери життєдіяльності.
Місце предмету у базовому навчальному плані
Федеральний базисний навчальний план для освітніх установ Російської Федерації відводить 245 годин для обов'язкового вивчення навчального предмету «Географія» на етапі основної загальної освіти. У тому числі: в VI класі - 35 годин, з розрахунку 1-го навчального години на тиждень; в VII, VIII і IX класах - по 70 годин, з розрахунку 2-х навчальних годин на тиждень.
Звертаємо увагу на те, що у Федеральному базисному навчальному плані для освітніх установ України 1 годину на тиждень навчального предмету «Географія» в VI класі перенесений в регіональний (національно-регіональний) компонент. Цей час рекомендується використовувати вчителям географії для проведення практичних робіт за темами початкового курсу географії (VI клас) з використанням краєзнавчого матеріалу і виконання практичних робіт на місцевості.
Загальнонавчальних вміння, навички і способи діяльності
Організовуючи навчальний процес з географії в основній школі, необхідно звернути особливу увагу на загальноосвітній значення предмета. Вивчення географії формує не тільки певну систему предметних знань і цілий ряд спеціальних географічних умінь, але також комплекс загальнонавчальних умінь, необхідних для:
- Пізнання та вивчення навколишнього середовища; виявлення причинно-наслідкових зв'язків;
- Порівняння об'єктів, процесів і явищ; моделювання і проектування;
- Орієнтування на місцевості, плані, карті; в ресурсах ІНТЕРНЕТ, статистичних матеріалах;
- Дотримання норм поведінки в навколишньому середовищі; оцінювання своєї діяльності з точки зору моральних, правових норм, естетичних цінностей.
Результати навчання
Результати вивчення курсу наведені в розділі «Вимоги до рівня підготовки випускників», який повністю відповідає стандарту. Вимоги спрямовані на реалізацію діяльнісного, практично-орієнтованого та особистісно-орієнтованого підходів; освоєння учнями інтелектуальної та практичної діяльності; оволодіння знаннями й уміннями, затребуваними в повсякденному житті, що дозволяють орієнтуватися в навколишньому світі, значущими для збереження навколишнього середовища і власного здоров'я.
Рубрика «Знати / розуміти» включає вимоги до навчального матеріалу, який засвоюється і відтворюється учнями.
Рубрика «Уміти» містить вимоги, що грунтуються на більш складних видах діяльності, у тому числі: описувати та пояснювати; наводити приклади. Крім того, вона містить вміння використовувати різноманітні географічні джерела інформації - карту, статистичні матеріали, геоінформаційні системи; користуватися приладами, а також складати географічну характеристику різних територій.
У рубриці «Використовувати набуті знання і вміння в практичній діяльності та повсякденному житті» представлені вимоги, необхідні учням безпосередньо в навколишньому середовищі, для оцінки її стану, якості, змін, можливостей збереження та покращення навколишнього середовища, перш за все, своєї місцевості.

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ

ГЕОГРАФІЯ ЗЕМЛІ (VI-VII клас)
(105 годин)

Розділ. Джерела географічної інформації (10 годин)
Глобус. Сонячна система сітка. Паралелі. Меридіани. Географічні координати: географічна широта і довгота. Способи зображення земної поверхні на глобусі.
План місцевості. Орієнтування та вимірювання відстаней на місцевості і плані. Азимут. Компас. Способи орієнтування на місцевості. Визначення висоти точки на місцевості. Зображення пагорба за допомогою вертикалей. Способи зображення земної поверхні на плані. Умовні знаки. Читання топографічного плану місцевості. Опис маршруту.
Географічна карта - особливий джерело інформації. Легенда карти. Умовні знаки. Масштаб та його види. Вимірювання відстаней по карті за допомогою масштабу і градусної сітки. Орієнтування по карті. Визначення абсолютних висот по карті.
Методи вивчення Землі: космічний, картографічний, статистичний, польовий, геоінформаційний. Значення кожного з них для отримання, обробки, передачі і представлення географічної інформації. Робота географа в польових умовах. Використання нових геоінформаційних систем.
Практичні роботи
Визначення елементів градусної сітки на глобусі і карті; географічних координат по карті півкуль і фізичній карті Росії; напрямків і відстаней.
Нанесення на контурну карту географічних об'єктів і явищ.
Читання карти; визначення місцеположення географічних об'єктів і явищ на карті, їх опису по карті.
Визначення напрямів на місцевості за компасом, місцевими ознаками, зірок, Сонця, азимуту, відстаней на місцевості і плані.
Визначення відстаней на плані в масштабі, рух по азимуту, здійснення його прив'язки до місцевих об'єктів.
Вимірювання відносної висоти точок місцевості, зображення рельєфу місцевості горизонталями.
Рішення практичних задач з топографічного плану; опис маршруту; складання простого плану місцевості.
Складання характеристики карти.
Читання (дешифрування) космічних і аерофотознімків; читання, порівняння і складання карт, статистичних матеріалів (таблиць, графіків, діаграм); робота з геоінформаційними системами.
Розділ. Природа Землі і людина (30 годин)
Земля - планета Сонячної системи. Сонце - джерело життя на Землі. Земля - одна з дев'яти планет Сонячної системи; її найближчі сусіди. Місяць - супутник Землі, їх взаємодія.
Форма і розміри Землі. Рухи Землі. Обертання Землі навколо своєї осі. Зміна дня і ночі. Рух Землі навколо Сонця. Зміна пір року в обох півкулях.
Нерівномірний розподіл сонячного світла і тепла на поверхні Землі. Вплив Космосу на Землю і життя людей.
Розвиток географічних знань людини про Землю. Уявлення про світ в давнину. Епоха Великих географічних відкриттів. Видатні географічні відкриття і дослідження в Росії і в світі. Сучасні наукові дослідження космічного простору.
Земна кора і літосфера. Внутрішня будова Землі, методи його вивчення. Земна кора; її будова під материками і океанами. Гірські породи магматичного, метаморфічного і осадового походження. Зміна температури гірських порід з глибиною.
Літосфера - тверда оболонка Землі. Рухливі ділянки земної кори. Освіта вулканів. Основні зони землетрусів та вулканізму на Землі. Методи передбачення і захисту від небезпечних природних явищ; правила забезпечення особистої безпеки.
Рельєф Землі. Неоднорідність земної поверхні як наслідок взаємодії внутрішніх сил Землі і зовнішніх процесів. Основні форми рельєфу і дна Світового океану. Відмінності гір і рівнин за висотою. Зображення рельєфу Землі на карті. Особливості життя і діяльності людини в горах і на рівнинах. Освіта і розвиток ярів. Сіли: правила щодо забезпечення особистої безпеки. Діяльність людини, перетворююча рельєф.
Мінеральні ресурси літосфери; їх види, видобуток і транспортування. Шахти, кар'єри, свердловини як об'єкти раціонального використання. Вплив господарської діяльності людей на літосферу, її наслідки.
Заходи щодо збереження та раціонального використання ресурсів літосфери. Природні пам'ятки літосфери.
Гідросфера - водна оболонка Землі. Частини гідросфери: Світовий океан, льодовики, води суші. Океани. Частини Світового океану. Рельєф дна Світового океану. Методи вивчення морських глибин. Температури і солоність вод Світового океану. Рух води в океані. Стихійні явища в океані; правила забезпечення особистої безпеки.
Обмін теплом і вологою між океаном і сушею. Світовий кругообіг води. Мінеральні та органічні ресурси океану, їх значення і господарське використання. Морський транспорт, порти, канали. Джерела забруднення вод океану; заходи щодо збереження якості вод та біоресурсів Світового океану.
Джерела прісної води на Землі. Проблеми, пов'язані з обмеженими запасами прісної води на Землі та шляхи їх вирішення. Походження підземних вод, можливості їх використання людиною.
Залежність рівня грунтових вод від кількості опадів, характеру гірських порід, близькості до озер. Мінеральні води. Льодовики - головні акумулятори прісної води на Землі.
Річки Землі - їх загальні риси і відмінності. Річкова система. Живлення і режим річок. Значення річок для людини, раціональне використання водних ресурсів. Повінь; правила забезпечення особистої безпеки. Господарське значення озер, водосховищ, боліт. Природні пам'ятки гідросфери.
Атмосфера - повітряна оболонка Землі. Значення атмосфери для життя на Землі. Склад атмосфери, її структура. Зміна складу атмосфери в часі. Постійні вітри Землі. Типи повітряних мас; умови їх формування і властивості. Розподіл тепла і вологи на поверхні Землі. Стихійні явища в атмосфері, їх характеристика і правила забезпечення особистої безпеки. Шляхи збереження якості повітряного середовища.
Погода і клімат. Елементи погоди, способи їх вимірювання, прилади і інструменти. Добові і річні коливання температури повітря. Середні температури. Зміна температури і тиску з висотою. Атмосферний тиск.
Напрямок і сила вітру. Роза вітрів. Хмарність, її вплив на погоду. Атмосферні опади, їх види, умови утворення, вплив на життя і діяльність людини. Вологість повітря. Прогнози погоди. Залежність клімату від географічної широти місця, близькості океану, океанічних течій, рельєфу, пануючих вітрів. Шляхи адаптації людини до кліматичних умов місцевості. Екстремальні кліматичні умови, правила забезпечення особистої безпеки.
Біосфера Землі. Різноманітність рослинного і тваринного світу Землі. Особливості поширення живих організмів на суші та у Світовому океані. Межі біосфери і взаємодію компонентів природи. Природно-антропогенний рівновагу, шляхи його збереження і відновлення. Пристосування живих організмів до середовища проживання. Спостереження за рослинним і тваринним світом для визначення якості навколишнього середовища. Збереження людиною рослинного і тваринного світу Землі.
Вплив життєдіяльності людини на навколишнє середовище.
Способи визначення якості навколишнього середовища, заходи щодо її збереження та поліпшення.
Грунт як особливе природне утворення. Взаємодія живого і неживого в грунті. Фізичне, хімічне, біологічне вивітрювання, їх вплив на склад і властивості грунтів. Різноманітність грунтів. Вплив тепла і вологи на родючість грунту. Освіта гумусу. Шляхи поліпшення складу грунтів. Вода в грунті. Родючість грунту. Роль людини, його господарська діяльність у збереженні та покращенні грунтів.
Географічна оболонка Землі. Природні зони Землі. Широтна зональність і висотна поясність - найважливіші особливості природи Землі. Особливості взаємодії компонентів природи і господарської діяльності людини в різних природних зонах. Географічна оболонка Землі, її складові частини, взаємозв'язок між ними. Географічна оболонка як навколишнє людини середу.
Практичні роботи
Складання і пояснення схем: а) «Положення Землі в Сонячній системі»; б) «Рух Землі навколо Сонця (в ключових положеннях в дні рівнодення і сонцестояння)»; в) «Рельєф дна Світового океану", "Побудова атмосфери»; г) «Частини річки»; д) «Відмінності гір і рівнин за висотою» і т. д.
Вивчення властивостей мінералів, гірських порід і корисних копалин (склад, колір, твердість, щільність і т. д.).




















































Федеральні округи.















Заповідник.



























Сільське господарство.










Металургія.







Зв'язок.
































вміти













Фото:
Джерело: http://www.uroki.net
Категорія: Методичні матеріали для школи | Додав: wiktor (15.01.2010)
Переглядів: 2986 | Теги: методика, школа, географія, програма, Освіта | Рейтинг: 0.0/0
Матеріали по темі:
Всього коментарів: 0
avatar