Типи проблемних ситуацій у курсі економічної і соціальної географії світу
Типи проблемних ситуацій у курсі економічної і соціальної географії світу Матеріал надіслала: Малашіхіна Ольга Олексіївна, учитель географії МОУ СОШ 2 села Олександрівського Ставропольського краю У досвіді роботи з проблемного навчання, виділяю кілька типів проблемних ситуацій, які створюються на уроках у процесі вивчення економічної та соціальної географії світу.
До першого типу відношу проблемні ситуації, в основі яких лежить протиріччя між наявними у школярів знаннями і знаннями, необхідними для виконання завдання або відповіді на запитання. Вирішення цієї суперечності, як правило, пов'язано з відбором і перебудовою раніше засвоєної інформації, з перебуванням і застосуванням нових способів розумової або практичної діяльності. До другого типу відношу проблемні ситуації, в основі яких лежить протиріччя, закладене в самому даному процесі, явищі, об'єкті. До третього типу відношу проблемні ситуації, що відображають діалектичну єдність і боротьбу протилежностей, що вимагає міркування за формулою: "і те й інше одночасно". На прикладі деяких завдань покажу місце постановки проблемних ситуацій у навчальному процесі, а також способи організації пізнавальної діяльності учнів на їх основі. Завдання. Охарактеризуйте демографічну ситуацію в світі. Які тенденції ви можете виявити? Це завдання доцільно використовувати в процесі вивчення нової теми для організації самостійної роботи учнів. Клас ділиться на групи, кожна з груп аналізує статистичний матеріал, підібраний учителем, працює з текстом підручника і картами атласу, а потім виступає з результатами виконаної роботи. У процесі обговорення під керівництвом вчителя вони виявляють такі тенденції: А) зниження темпів зростання населення планети; Б) скорочення рівня народжуваності, хоча в більшості країн Африки і Азії він як і раніше, високий; В) зростання середньої тривалості життя; Г) значна частка дітей та молоді в країнах, що розвиваються; Д) зростання частки людей похилого віку в розвинутих країнах. У ході обговорення можуть бути створені вчителем різноманітні проблемні ситуації. Наприклад, з одного боку, виявляється тенденція зниження темпів зростання населення планети, з іншого - населення Землі постійно зростає. Кожну хвилину населення планети збільшується на 150 чоловік, щодня - на 220 тис., а за рік-більш ніж на 80 млн. чоловік. Згідно з прогнозами фахівців, при таких темпах зростання на Землі до кінця століття буде жити понад 6 млрд. чоловік. Вчитель може запропонувати учням самостійно скласти карту "Населення планети в період з 2000 до 2020 р.", використовуючи при цьому різну географічну інформацію. До складеної карті учні повинні продумати питання,! Що розкривають її зміст, а також можливості поповнення її додатковою інформацією, одержуваної ними в міру вивчення теми "Населення світу". Питання. Чи загрожує нащей планеті перенаселення?
Це питання можна використовувати для організації дискусії в класі під час заключного уроку по темі. Понад 5 млрд. людей - не так вже й багато для нашої планети, як це може здатися на перший погляд. Якщо б вдалося зібрати всіх жителів планети і поставити їх пліч-о-пліч, всі вони вмістилися б на території Гонконгу - дуже пасує до такого експерименту місця, оскільки 1 / 4 всього населення Землі для цього просто треба було перейти кордон, що відокремлює Гонконг від Китаю. У принципі наша планета здатна прогодувати величезну кількість людей. В середньому 3 тис. ккал сонячної енергії, що потрапляє на 1 м2 земної поверхні, цілком достатньо для забезпечення життєдіяльності одного людського організму. І якщо б нас було 132 трлн. осіб (по одному на кожен квадратний метр поверхні Землі), то теоретично Земля прогодував би нас усіх. Звичайно, за умови, якщо людство змогло б досягти найвищого рівня розвитку продуктивних сил та соціальної організації суспільства і при цьому не зруйнувало б повністю всю природне середовище, від якої воно залежить. Проте вже зараз у багатьох частинах Землі темпи приросту населення перевищують можливості суспільства, загострюючи проблеми взаємодії людини і природи. У ході розгортання дискусії учні відповідають на такі питання: 1. Які проблеми, пов'язані з постійним зростанням чисельності населення, вимагають свого якнайшвидшого вирішення? 2. Чи можна керувати демографічним процесом? 3. Які конкретні заходи ви могли б запропонувати? 4. Проаналізуйте ті заходи з міжнародної практики, які здійснюють окремі країни з метою регулювання демографічного процесу. 5. До яких наслідків вони призводять? Завдання. Як визначають ступінь використання трудових ресурсів? Порівняйте за цим показником країни з різними соціально-економічними умовами. Частка економічно активного населення в загальній чисельності населення країн (%): ДОМІНІКАНСЬКА РЕСПУБЛІКА ЯМАЙКА БЕЛІЗ САЛЬВАДОР НІКАРАГУА КОСТА-РІКА
Рис 1. Частка економічно активного населення в загальній чисельності населення країн Північної Америки Це завдання можна використовувати для перевірки рівня засвоєння знань по темі. Завдання формулюється на основі картосхеми "Частка економічно активного населення в загальній чисельності населення країн Північноамериканського континенту" (рис. 1). Ця картосхема відображає залежність зайнятості населення в суспільному виробництві від соціально-економічних умов держав. Завдання учнів полягає в самостійному виявленні цієї залежності. Для цього вони повинні відповісти на наступні питання: 1. Чим ви поясните низький рівень використання трудових ресурсів в більшості країн Латинської Америки? 2. За рахунок якої категорії населення знижується показник використання трудових ресурсів латиноамериканських країн? 3. Яку роль в цьому відіграє розподіл населення між містом і селом? 4 Як ви можете пояснити високий рівень використання трудових ресурсів у США і Канаді? 5. За рахунок населення яких вікових груп спостерігаються найбільш істотні відмінності у використанні трудових ресурсів у що розвиваються, і промислово розвинених країнах? 6. Чим пояснюється висока питома вага підлітків, які беруть участь у суспільному виробництві в країнах, що розвиваються?