Головна » 2011 » Март » 5 » На порозі біокатастрофи
На порозі біокатастрофи
Земля, біокатастрофа, палеобіологія, США      Біосфера Землі стоїть на порозі нового масового вимирання, стверджує Discovery. Якщо людство не схаменеться, катастрофа може вибухнути, за геологічними мірками, зовсім скоро - у термін від 3 до 22 найближчих століть.

Палеобіолог з Каліфорнійського університету в Берклі, США, прийшли до такого висновку, порівнявши доісторичні і сьогоднішні темпи вимирання ссавців. Виявилося, що до того, як людство приблизно 500 років тому почало активно освоювати і змінювати різні екосистеми Землі, в середньому за мільйон років з поверхні планети зникало всього два види звірів. Зате з початку людської експансії вимерло вже як мінімум 80 з відомих 5570. Схожа ситуація спостерігається в інших групах тварин і рослин. Причини добре відомі: це браконьєрство, руйнування місць проживання і забруднення навколишнього середовища. Ситуація здається ще безрадіснішого, якщо згадати, що існування ще більшої кількості видів сьогодні висить буквально на волосині, про що свідчить все розростається обсяг Червоної книги.

Якщо процес і далі піде такими темпами, в найближчі 300 - 2 200 років біосферу Землі може охопити чергове, шосте за рахунком масове вимирання видів. Попередні п'ять відбувалися без участі людини, бо останнє, крейда-палеогенові, вибухнуло 65,5 млн. років тому і знищило шосту частину всіх видів, включаючи динозаврів. Щодо його причин вчені ламають голову до цих пір, схиляючись останнім часом до гіпотези про численні виверженнях вулканів.

Наслідки нового масового вимирання будуть не менш, а то і більш страшними. «Відновлення біологічного різноманіття займе термін, несумірний з людським життям або будь-якими подіями людської історії», - говорить Ентоні Барноскі (Anthony Barnosky), один з авторів дослідження. Фактично це означає, що нам доведеться жити на розореній планеті вічно - якщо вона взагалі буде придатна для життя.

Засумніватися в цьому примушує стаття, опублікована нещодавно в Американському ботанічному журналі (American Journal of Botany). У ньому вчені з університету Мічіган на основі статистичних даних показують, що в 37% випадків різноманітний склад рослин (як водних, так і наземних) дає більше біомаси, ніж самі продуктивні монокультури. Якщо врахувати, що флора представляє собою фундамент життя на Землі, стає ясно: збіднення її видового складу загрожує катастрофічним голодом як тваринам, так і людині.

Не будемо впадати в остаточний песимізм: обидва дослідних колективу сходяться на тому, що ще не все втрачено. Заходи з охорони природи і відновлення популяцій вимираючих тварин і рослин здатні запобігти катастрофі. Але очевидно, що діяти потрібно вже зараз.
Фото: www.vokrugsveta.ru