Головна » 2012 » Ноябрь » 25 » Суперземлі можуть мати сильне магнітне поле
Суперземлі можуть мати сильне магнітне поле
  Багато астрономів вважають більшість «суперземель» неживими, оскільки у них немає найважливіших компонентів магнітного динамо, яке породжує магнітне поле (яке захищає, наприклад, Землю). Причина цього, ймовірно, в дуже великому тиску в ядрі, що виключає для нього гідродинамічну поведінку, так само як і ефективну теплову конвекцію. Тому, теоретизують деякі, поверхня «суперземель» буде приймати величезні дози космічної радіації, і складне життя там неможливе чисто технічно.
   Але є й інші факти, і вони дезавуюють віру в жорсткий зв'язок між магнітним полем земної сили і складним життям. Виявляється, всього 40 тис. років тому як мінімум пара розумних видів приматів, включаючи наш власний, пережила період тривалого падіння інтенсивності магнітного поля Землі. Причому падіння було двадцятикратним, що забезпечило космічній радіації прямий доступ до планети. Тим часом складні форми життя, якщо вважати такою людину, не продемонстрували своєї теоретично декларованої уразливості.
  Відкриття групи хіміків під керівництвом Стюарта Макуільямса (Stewart McWilliams) з Університету Говарда у Вашингтоні (США) ставить під сумнів тезу про безжиттєвість «суперземель». Вченим вдалося провести експеримент, в якому оксид магнію змінив структуру своєї молекули зі звичайною (як у кухонної солі), коли кожен іон магнію прилягає до шести іонів кисню, на характерну для хлориду цезію - з вісьмома іонами кисню, прилеглими до кожного іону магнію. Так, для цього довелося створити тиск в 0,44 ТПА і температуру в 9000 К, але під поверхнею «суперземель» тиск і температура цілком можуть (і повинні) досягати і більш високих значень. Що цікаво, при 14 000 К і 0,65 ТПА оксид магнію став рідиною з металевими властивостями. Для досягнення екстремальних параметрів він опромінювався імпульсами лазерного випромінювання.
  Для теоретиків це не стало сюрпризом: вони передбачали зміну структури молекули і появу стану рідини з металевими властивостями, причому приблизно при тих же температурах. Однак теорія сама по собі не могла служити залізним аргументом у суперечці про астробіологічну цінність «суперземель». А експеримент зміг. Залізне ядро, основний елемент магнітного динамо на Землі і Меркурії, на «суперземлі» дійсно не здатне бути основним елементом системи магнітного захисту всього живого. Але така масова для планет земної групи речовина, як оксид магнію, в умовах надр «суперземель» неминуче придбає властивості, які зроблять мантію відмінним замінником земного ядра, підкреслює пан Макуільямс.
   Звіт про дослідження опублікований в журналі Science.

Фото: geografica.net.ua