Головна » 2011 » Апрель » 3 » Після пермського вимирання океан представляв собою мертву зону
Після пермського вимирання океан представляв собою мертву зону
океан, світовий океан, вимираня організмів, пермський період     Наплив поживних речовин, що трапився 250 млн років тому, привів до браку кисню в Світовому океані, в результаті чого життю було надзвичайно важко відігратися за пермське масове вимирання, що викосило 90% морських видів.

Океан нагадував сучасні мертві зони, які з'являються зі-за сільськогосподарських стоків.

Прийнято вважати, що вимирання на кордоні пермі і тріасу стало результатом вулканічної діяльності там, де зараз знаходиться Сибір. В атмосферу було викинуто величезні обсяги вуглекислого газу. Після цього життя відновлювалася надзвичайно довго - близько п'яти мільйонів років (для порівняння: після загибелі динозаврів виживанню видів було достатньо кількох сотень тисяч років). Катя Мейер з Стенфордського університету (США) і її колеги вважають, що відповідальність за це несуть крихітні фотосинтезуючі організми (бактерії і, можливо, водорості), про діяльність яких можна судити по родовищах вапняку на морському дні.

Ось один з гіпотетичних варіантів розвитку подій. Зростання атмосферної концентрації вуглекислого газу викликав кислотні дощі, які роз `їли наземні породи. Поживна пил (зокрема фосфорна) потім змивалася в океан. Цими речовинами «заправлялися» згадані мікроорганізми, що жили на морській поверхні. Після того як вони вмирали й опускалися на дно, їх розкладаються останки поглинали кисень з води. Деякі до того ж виділяли сульфід водню, так що в підсумку океан став не тільки аноксічним, але і сірчистим.

Дослідники вивчали ізотопи вуглецю 12C і 13C у вапняку. Справа в тому, що фотосинтезуючі організми воліють першу, більш легку версію, відмовляючись від другої. Тому на мілководді, де вони були поширені, вуглецю-12 не так багато (на відміну від вуглецю-13). У більш глибоких водах, де, як правило, відбувається розкладання, навпаки, активно виділяється вуглець-12, накопичений протягом життя. Вчені виявили, що різниця в ізотопи між відкладеннями, сформованими в дрібній і глибокій воді, у два рази більше сьогоднішньої, що свідчить про значне посилення фотосинтезу в описувану епоху.

На щастя для більш великих морських організмів, це не могло тривати вічно. Після того як вулкани перестали накачувати атмосферу вуглекислим газом, його концентрація знизилася, і надходження поживних речовин в океан ослабла. Одночасно нутрієнти вилучалися з обігу в міру загибелі і опускання органіки на дно, поки океан не повернувся до нормальних показників.

Результати дослідження опубліковані в журналі Earth and Planetary Science Letters.

Підготовлено за матеріалами LiveScienсe.
Фото: geografica.net.ua