Головна » 2012 » Август » 18 » Вчені придумали і розрахували індекс здоров'я океану
Вчені придумали і розрахували індекс здоров'я океану
  Оцінити стан Світового океану сьогодні досить непросто, оскільки багато факторів впливають на нього. Більш того, для одних вчених важливіші одні критерії оцінки, для інших - зовсім інші. А врахувати всі можливі фактори і звести все воєдино до недавнього часу вченим не представлялося можливим. Однак сьогодні вчені зуміли вивести єдину шкалу оцінки стану Світового океану - так званий індекс здоров'я океану.
   Індекс здоров'я океану, який являє собою універсальну оцінку стану Світового океану, розробили вчені з Каліфорнійського університету в Санта-Барбарі (США). Завдяки їх відкриттю тепер стан океану можна виразити одним числом за стобальною шкалою. Сьогодні індекс здоров'я океану оцінений вченими в 60 балів зі 100 максимально можливих.
   Вчені з інших країн вже оцінили важливість запровадження такого індексу. Так, наприклад, океанолог Катерина Річардсон з Копенгагенського університету (Данія) зазначила, що на відміну від попередніх оцінок, які мали тенденцію зосереджуватися на природі, новий індекс враховує людські потреби.
  Виведення методу за розрахунком індексу здоров'я океану зайняло у вчених кілька років. Над проектом працювало понад 40 фахівців, а фінансова частина проекту склала 5,2 млн доларів США.
  Щоб вивести індекс здоров'я океану вчені виділили список з 10 речей, які населення планети найбільш цінують в океані. У цей список увійшли: морепродукти, біорізноманіття, чиста вода та інше. Потім дослідники почали з'ясовувати, що зробила та чи інша країна для досягнення цих десяти цілей. Коли ця робота була пророблена, настав час розподіляти бали. Для спрощення цього завдання вчені наділили кожну з десяти груп рівним вагою в балах. А потім вивели бали для окремих місць на нашій планеті.
   Так, наприклад, найменший рейтинг виявився у Сьєрра-Леоне (36), найвищий - у Джарвіса (86) - безлюдного острова в південній частині Тихого океану, який належить США. Розвинені країни отримали в основному більш високі оцінки, бо вони мають більше ресурсів для захисту природи, можуть собі дозволити імпорт морепродуктів і часто давно перестали завдавати шкоди морським екосистемам. Держави, що розвиваються, навпаки, люблять порушувати чинні міжнародні норми. Як ми вже відзначали раніше, загальний індекс здоров'я океану (в середньому по планеті) становить 60 балів зі 100.
   З результатами свого дослідження вчені ознайомили громадськість на сторінках журналу Nature. Для якісного перекладу тексту статті звертайтесь в бюро переводов киев.

Фото: geografica.net.ua