16:51 У Канаді готові до промислового видобутку нафти на нафтоносних пісках | |
Компанія N-Solv отримала $ 10 млн урядового гранту на випробування ефективної технології переробки бітумінозних пісків.
Фото: Orjan F. Ellingvag / Dagens Naringsliv / CorbisБітумінозні піски містять колосальні запаси нафти. У канадській провінції Альберта таких вуглеводнів близько 2 трлн барелів, що перевищує загальносвітові запаси звичайної нафти. Розробка бітумінозних родовищ в цій країні ведеться в невеликих масштабах, оскільки добувати цю нафту вкрай складно. Важкі вуглеводні з великою кількістю домішок витягуються з неглибоких пластів і піддаються температурної і хімічній обробці для пониження в'язкості - щоб нафта могла вільно текти по трубі. Однак більше 80% бітумінозних пісків залягають на досить великій глибині. Для їх вилучення через стандартну свердловину необхідна підземна обробка бітумів водяною парою. Мало того що для нагріву води доводиться палити паливо, так ще й вийшов на поверхню продукт потрібно частково переробляти, щоб домогтися його розрідження для закачування в нафтопровід. Все це призводить до додаткових витрат і збільшення викидів вуглекислого газу. Канадський консорціум N-Solv пропонує впорскувати в бітум не пара, а розчиняє речовину (пропан), нагріте до відносно невисокою - близько 50 ˚ С - температури. Такий підхід вимагає на 80% менше енергії, а пропан можна використовувати повторно. Крім того, найважчі фракції нафтопродуктів залишаються під землею, що спрощує переробку вийшла на поверхню нафти. За розрахунками фахівців, кожен видобутий барель буде на $ 24 дешевше, ніж при використанні пара. Технологія залишиться економічно вигідною, навіть якщо ціни на нафту впадуть з нинішніх $ 115 до $ 30-40 за барель, стверджують в N-Solv. Із застосуванням розчинника експериментували ще в 70-х роках, але тоді процес не був рентабельним. Зараз розвиток горизонтального буріння допомогло збільшити площу контакту бітумів з пропаном. Крім цього, в N-Solv встановили, що повторне використання пропану призводить до появи в ньому метану, значно погіршує результати. Інженери включили в систему обладнання для відділення метану, який згодом можна використовувати як паливо для нагріву пропану. Компанія зазнала технологію в лабораторних умовах і тепер має намір запустити пілотний проект з виробництва 500 барелів у день. На це підуть кошти приватних інвесторів і держави в розмірі $ 60 млн. Підготовлено за матеріалами Technology Review. Джерело: http://science.compulenta.ru | |
|
Матеріали по темі: |