Головна » 2010 » Август » 13 » У Канаді знайшли збережену зі створення світу породу
У Канаді знайшли збережену зі створення світу породу
Канада, порода, Баффінова земля, ізотопи    Вчені виявили на канадському острові Баффінова Земля породу, яка, ймовірно, збереглася незмінною з часів формування нашої планети з протопланетного диска. Стаття дослідників опублікована в журналі Nature, а її короткий виклад наведено на порталі ScienceNOW.

Фахівці вивчали фрагменти скель, які з високою ймовірністю могли статися з найперших твердих порід, що утворилися на планеті. Учені проаналізували співвідношення в скелях кількох ізотопів - елементів з однаковим атомним номером, але різною кількістю нейтронів у ядрі. Співвідношення тих чи інших ізотопів може змінюватися з часом, тому цей параметр часто використовується для оцінки віку зразків.

Автори нової роботи проаналізували співвідношення ізотопів неодиму та свинцю і прийшли до висновку, що встановлені пропорції цих ізотопів можуть зустрічатися тільки в породі віком близько 4,5 мільярда років. У попередніх роботах було показано, що в скелях з Баффинової Землі також спостерігається "стародавнє" співвідношення ізотопів гелію-4 й гелію-3. Останній не може утворюватися на Землі в ході природних процесів, тому що спостерігається співвідношення, яке помітно відрізняється від "звичайного", вказує, що досліджувана порода збереглася з моменту утворення Землі.

Імовірність збереження настільки древньої породи дуже невелика, оскільки в геологічній історії Землі багато разів відбувалися виверження, в ході яких більш древні пласти викидалися на поверхню і "перемішувалися" з більш молодими. Вчені вважають, що "первозданна" порода довгий час залишалася інтактною і потрапила на поверхню в результаті потужних тектонічних процесів близько 62 мільйонів років тому. Тоді відбувалося розбіжність Північної Америки, Гренландії та Європи, в результаті чого сформувалася північна частина Атлантичного океану.

Автори роботи відзначають, що приведені ними факти не є остаточними доказами того, що знайдена на Баффинової Землі порода є найдавнішою на планеті. Проте вони також підкреслюють, що однакова оцінка, отримана з використанням декількох методик ізотопної датування, сама по собі є непрямим підтвердженням достовірності результатів.

Нещодавно інший колектив учених повідомив про виявлення найдавнішого з відомих зразків земної кори. Дослідники визначили, що вік породи в регіоні Пілбара в Західній Австралії складає 4,3 мільярда років.

Джерело: http://www.lenta.ru