Головна » 2013 » Сентябрь » 15 » Звання найбільшого вулкана Землі перейшло до Таму
Звання найбільшого вулкана Землі перейшло до Таму
 На дні Тихого океану приблизно в 1 600 км на схід від Японії виявлений вулкан розміром з Нью-Мексико або Британські острови - найбільший на Землі і один з найбільших в Сонячній системі .
  Масив Таму ( Tamu масив )  вважалося складається з більш дрібних утворень , а тепер учені мають намір переглянути усталені уявлення в морській геології , адже це один величезний щитовий вулкан. «Він в тій же лізі , що і марсіанський Олімп» , - підкреслює провідний автор дослідження Вільям Сегер з університету Х'юстону ( США ) .

Таму являє собою височину 450 на 650 км (близько 300 тис км ² . ) , Вершина якої знаходиться приблизно в 2 км нижче поверхні океану , а основа - на глибині 6,4 км . Він набагато більше найбільшого діючого вулкана планети Мауна -Лоа на Гаваях , площа якого дорівнює всього 5 200 км ² .

Складений базальтами Таму - найстаріший і найбільший об'єкт підняття Шацького . Загальна площа цього плато в північно -західній частині Тихого океану порівнянна з територією Японії або Каліфорнії.

Пан Сегер приступив до вивчення того , що вважалося підводним гірським масивом , близько 20 років тому. Він назвав його на честь Техаського університету & M ( Texas A & M University , TAMU ) , де тоді працював. Підняття Шацького було нанесено на карту на початку XX століття.

За словами вченого , Таму відрізняється від класичних підводних гір і вулканів , яких в усьому світі десятки тисяч. Він набагато більший і має більш пологі схили . Поблизу вершини ухил становить всього близько 1 °, потім він знижується до половини градуса , а біля основи і того менше. ( Для порівняння:  Середній ухил сходів у під'їзді 40 ° , а лижної гірки , де катаються новачки , - приблизно 10 °) «Якби ви стояли на вершині , вам нелегко було б зрозуміти , що це вершина гори» , - пояснює п - н Сегер .

Фахівці вважали, що гігантське підняття Шацького формувалося довго і поступово в результаті злиття кількох вулканів - точно так само , як Великий острів Гавайського архіпелагу виник завдяки вивержень п'яти вулканів , що опинилися в безпосередній близькості один від одного.

Однак аналіз сейсмічних даних , проведений групою пана Сегера , підніс сюрприз . «Ми побачили лавові потоки , що виходили з єдиного центру при відсутності очевидного вторинного джерела вулканізму » , - пояснює учений .

На додаток до цього геохімічний аналіз зразків показав , що все це величезна споруда складено одними і тими ж породами одного і того ж віку.

З цього випливає , що масив Таму в дійсності представляє собою один -єдиний вулкан , що виник , швидше за все , за відносно короткий час ( близько декількох мільйонів років). Незабаром після цього він втратив активність , перебуваючи в цьому стані донині. Вік його оцінюється приблизно в 145 млн років (пізня юра - рання крейда) .

«А що якщо й інші плато на дні океану - це теж вулкани ? - говорить Брайан Джіча з Вісконсинського університету ( США ) , який не брав участі в дослідженні. - А що якщо навіть деякі базальтові плато на суші - це насправді стародавні вулкани » І скільки їх ? Десятки ? І як повысить антиплагиат?

Пан Сегер не виключає такої можливості. На Землі є ще більші вулканічні комплекси - взяти хоча б сибірські траппи . Правда , експерт вважає , що вони складені лавою різних джерел.

Звідки ж узявся Таму ? На це питання поки немає чіткої відповіді . Цілком імовірно , що це результат вдалого збігу обставин : кордон відразу трьох літосферних плит , тонка кора , джерело гарячої магми під нею. Висхідний мантійний потік привів до утворення « бульбашки» , яка лопнула , і частина магми вилилася на поверхню , сформувавши величезну гору .

Як саме магма дісталася до поверхні , теж не зовсім ясно. Можливо , якась « крапля » перегрілася , її щільність знизилася, і її виштовхнуло наверх . Або в корі просто відкрилися тріщини , і магма стала підніматися.

Наступним кроком стануть вимірювання магнітних властивостей тамтешніх порід ( це буде зроблено за допомогою судна , оснащеного системою GPS) , що дозволить скласти точну карту поширення лави з часом.

Пан Сегер не впевнений , чи допоможе його відкриття зрозуміти , як утворився марсіанський Олімп , але все-таки поверхню Червоної планети вивчати простіше , ніж дно земного океану.

Результати дослідження опубліковані в журналі Nature Geoscience .
Підготовлено за матеріалами National Geographic.

Фото: IODP