Головна » 2012 » Июнь » 13 » Геологи пророкують швидке виверження вулкана біля Орегону
Геологи пророкують швидке виверження вулкана біля Орегону
Геологи пророкують швидке виверження вулкана і біля Орегону   Підводний вулкан Аксіаль на морському хребті Хуан-де-Фука біля узбережжя північноамериканського штату Орегон повинен почати нове виверження в 2018 році, заявляють геологи, точно передбачивши останнє виверження цього вулкана в 2011 році.
   Виверження вулканів таять в собі величезну небезпеку для людської цивілізації і життя в цілому. Вибухоподібне виверження так званих супервулканів можуть стати причиною зникнення цілих держав. В останні роки вчені істотно просунулися в прогнозуванні пробудження вулканів.
   Так, група геологів під керівництвом Вільяма Чадвіка (William Чедвік) з університету штату Орегон в місті Ньюпорт (США) успішно використовувала дані спостережень за станом вулкана Аксіаль за минуле десятиліття і передбачила останнє виверження цієї підводної гори в квітні 2011 року за п'ять років до катаклізму, в 2005 році.
  Коли їх передбачення справдилося, Чадвік і його колеги вирішили зробити ще один прогноз "вулканічної погоди", який вони опублікували у трьох статтях в журналі Nature Geoscience. За їхніми розрахунками, нове виверження вулкана має відбутися в проміжку між 2014 і 2020 роками і, швидше за все, станеться в 2018 році.
   В першій роботі група під керівництвом Чадвіка простежила за швидкістю накачування вулкана магмою, відстежуючи висоту морського дна в околицях гори Аксіаль під час виверження 2011 року.
   "Даний вулкан унікальний тим, що він є одним з небагатьох осередків підводного вулканізму у світі, за яким велися тривалі спостереження. І ми тепер можемо зрозуміти сенс коливань висоти морського дна. З моменту передостаннього виверження вулкана в 1998 році висота дна поступово підвищувалася - .. Басейн магми під вулканом повільно заповнювався. Але за 4-5 місяців до початку виверження швидкість припливу магми різко збільшилася. За нашими розрахунками, вона виросла в три рази, що і дозволило нам передбачити попереднє виверження ", - .. пояснив Чадвік.
   За словами дослідників, поточний стан вулкана повністю повторює його конфігурацію після виверження 1998 року. Так, морське дно опустилося на 200 метрів після виверження і почало підніматися приблизно через шість днів після завершення виверження. Середня швидкість росту рівня дна - 1,2 метра на рік - вказує на те, що наступний вихід зі сплячки вулкана Аксіаль повинен статися через сім років, тобто в 2018 році.
   Друга група геологів під керівництвом Роберта Дзяк (Robert Dziak) з університету штату Орегон проаналізувала дані сейсмічного моніторингу, записані під час виверження Аксіаль.
  За їх словами, за рік до виверження в районі вулкана почастішали мікро-землетруси, частота яких доходила до 50 в день в середині квітня 2011 року. У день виверження, 6 квітня, вчені зафіксували більше тисячі землетрусів. Велика частина з них сталася за 2:00 до виверження. Як вважають дослідники, така поведінка вулкана допоможе дізнатися про початок виверження 2018 року ще до появи перших підводних потоків магми і підготувати всі інструменти для спостереження за катаклізмом.
   Третій науковий колектив під керівництвом Дейвіда Кересса (David Caress) з Дослідницького інституту "Monterey Bay Aquarium" в місті Мосс Лендінг (США) вивчив топографічні зміни дна моря, що послідували після виверження квітня 2011 року.
  Як відзначають дослідники, наслідки виверження дуже складно оцінити, оскільки лава рухалася по каналах, які виникли в ході попередніх вивержень. Тим не менш, геологи змогли оцінити загальний обсяг виверження і вивчити деякі властивості лави за формою застиглих потоків розплавленої породи.
  За їхніми розрахунками, виверження 2011 поширилося на площі в 10 квадратних кілометрів і загальний обсяг викинутої матерії складає приблизно 0,1 кубічних кілометра, що приблизно відповідає обсягу газу і попелу, викинутого в ході виверження ісландського вулкану Ейяф'ядлаєкюдль в 2010 році.
  Вчені вважають, що подальше спостереження за вулканом Аксіаль і вивчення подальшого виверження в 2018 році допоможе краще розуміти ті процеси, які протікають в підводних осередках вулканізму під час періодів сплячки і пробудження.

Фото: www.priroda.su