Головна » Статті » Теорія географії » Економічна географія зарубіжних країн [ Додати статтю ]

Північна Європа: транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки, рекреація та туризм
Північна Європа, транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки, рекреація, туризмТранспорт

 

Країни регіону та їх райони з'єднані між собою (крім Ісландії) усіма видами транспорту, які утворюють складну транспортну мережу.

Морський транспорт — основний в регіоні. За тоннажем явний лідер — Норвегія (38,3 млн т), яка посідає 1-ше місце в Європі і 3-4-те у світі за величиною торгового флоту. Основні порти регіону: Ґетеборг, Гельсінборг (Швеція), Копенгаген, Фредерисія (Данія), Шелдвік, Гельсінкі (Фінляндія), Нарвік, Осло, Берген (Норвегія). Судноплавство у Фінській і Ботнічній затоках узимку здійснюється за допомогою криголамів.

Фінляндія має один із наймогутніших у світі криголамних флотів, рибальський флот Ісландії налічує понад 1000 суден загальним тоннажем 130 000 бр.-реєстр. т.

Залізничний транспорт за значенням вантажообігу посідає 2-ге місце і відіграє головну роль у внутрішніх перевезеннях на великі відстані у Швеції та Фінляндії. Найбільша довжина залізниць — у Швеції (12543 км із 25426 км у всьому регіоні). В Ісландії через природні умови залізничного транспорту немає зовсім.

Озерний транспорт розвинутий у Швеції та Фінляндії, де озера з'єднані каналами і мають вихід у море. У Фінляндії знаходиться Сайменський канал (58 км), побудований у середині XIX ст., який дає вихід у Фінську затоку через територію Росії.

Автотранспорт створює значну конкуренцію залізничному транспорту. Стан автошляхів у Північній Європі — один із найкращих у світі. Загальна довжина їх — 463669 км, з них із твердим покриттям — 386660 км. Автопарк регіону нараховує 9 млн пасажирських і 1,3 млн вантажних автомобілів.

Повітряний транспорт розвинутий, у міжнародних повітряних перевезеннях важливу роль відіграє САС — об'єднання авіакомпаній скандинавських країн. Понад 95 % усіх авіаперевезень в Ісландії здійснює компанія «Флюглейір». У регіоні побудовано 157 аеропортів, із яких найбільші в Стокгольмі та Копенгагені.

Безпосередньо з морських платформ Північного моря підводними трубопроводами нафта транспортується у Велику Британію, а природний газ — у Німеччину. У Данії в 1998 р. побудований найдовший у Європі міст (6,8 км) між островами Фюн і Зеландією, який з'єднав столицю Данії з рештою країни. Ведеться також будівництво моста і тунелю між Данією та Швецією.

У заполярних районах регіону місцеві мешканці — саамі замість традиційних запрягів із північних оленів дедалі більше віддають перевагу пересуванню на снігоходах.

 

Зовнішньоекономічні зв'язки

 

Країни регіону є досить активними суб'єктами зовнішньоекономічних зв'язків. Вони виробляють 2 % продукції промисловості розвинутих країн і дають 5 % їх експорту.

Експорт Швеції становить 95,5 млрд дол. (85 % — готові вироби: папір, картон, целюлоза, продукція машинобудування, а також залізна руда, деревина, пиломатеріали), імпорт — 80 млрд дол. (паливо, продовольство, устаткування, метали, споживчі товари). В експорті Фінляндії (44,4 млрд дол.) також значний обсяг готової продукції — 83 % (деревообробної, целюлозно-паперової, металообробної та металургійної промисловості), в імпорті (32,7 млрд дол.) переважають пальне, продовольство і машини. Норвегія експортує (на 59,2 млрд дол.) нафту й нафтопродукти, природний газ, продукцію лісообробної, електротехнічної, електрометалургійної промисловості, продовольство, а імпортує (на 35,2 млрд дол.) продовольство і споживчі товари. Данія вивозить на 50,8 млрд дол. продукцію машинобудування і металообробки, медикаменти, сільськогосподарські продукти і продукцію харчової промисловості (один із лідерів у світі з вивозу свинини, масла, сиру, яловичини, консервів, яблук тощо). В імпорті Данії (43,6 млрд дол.) переважають пальне, корми, устаткування і транспортні засоби. Ісландія експортує на 2,0 млрд дол. рибопродукти, метали, шкіру, а імпортує продукцію на 2,2 млрд дол. (продовольство, машини). Основні торгові партнери — країни Європейського Союзу та США.

Зовнішньоекономічні інтереси країн регіону сягають й України: значні обсяги її експорту надходять у Фінляндію, Швецію, Норвегію та Данію, а найбільша кількість імпорту в Україну — з Фінляндії, Данії, Швеції.

 

5. Рекреація і туризм

 

Країни Північної Європи мають значні ресурси для розвитку туристсько-рекреаційної діяльності. Сприятливими умовами є: гірські ландшафти, фіорди, умови для зимових видів спорту, прибережні острови, озерні ландшафти Фенноскандії, заполярне літо, культурна спадщина (пам'ятки епохи вікінгів), архітектурні споруди і культурні установи. Лахті (Фінляндія) — «столиця» лижного спорту.

Незважаючи на суворий клімат регіону, чисте повітря, незаймана природа, затишні мальовничі озера приваблюють туристів (передусім любителів рибної ловлі, відпочинку в сільській місцевості), кількість яких щороку зростає.

Загальні прибутки від туризму становлять 9,73 млрд дол. (1995 р.), а загальна кількість туристів, які щорічно відвідують регіон, — до 4,5 млн осіб.

До списку об'єктів спадщини ЮНЕСКО з регіону зараховано 24 об'єкти:

— у Данії (3) — Еллінг із рунічним камінням і церквою, церква XI ст. в Роскіллі, замок Кронборг.

— у Норвегії (4) — дерев'яна церква в Урнесі (XI ст.), Берген часів Ганзи, неолітичні наскельні зображення в Альті тощо;

— у Фінляндії (5) — Стара Раума, фортеця в Суоменлінні (Свеаборг), старовинна церква Петаявесі, ділянка лісу і лісопилка у Верлі тощо;

— у Швеції (12) — королівський палац Дротнігхольм, поселення вікінгів Бірка і Навгарден, наскельний живопис Танума, залізні заводи Енгельсберга, Вісб'ю — місто Ганзи, Лапландська зона, сільська церква біля Лулео, мідні копальні Фалуна та ін.

Фото:
Джерело:
Категорія: Економічна географія зарубіжних країн | Додав: wiktor (22.08.2010)
Переглядів: 5535 | Теги: транспорт, Північна Європа, рекреація, туризм, зовнішньоекономічні зв'язки | Рейтинг: 4.0/2
Матеріали по темі:
Всього коментарів: 0
avatar