Головна » 2014 » Январь » 14 » Перед виверженням вулкану Земля здригається
Перед виверженням вулкану Земля здригається
  У науки з'явився новий спосіб пророкування катаклізмів і їх масштабів .
  Ісландський вулкан , який викинув в травні 2011 року 20 - кілометровий струмінь попелу , можливо , подарував дослідникам ще один засіб прогнозування прийдешніх вивержень.
  За годину до виверження вулкана Грімсвотн GPS- датчик , встановлений на його схилі , зауважив , що земля рухається . Дані , негайно передані вулканологам , розповіли не лише про неминучість виверження , а й про його ймовірні масштаби , про що повідомляють геофізик Сігрун Хрейнсдоттір з Ісландського університету та її колеги.
  Знання про те , що виверження ось-ось відбудеться , допоможе екстреним службам підготуватися до катаклізму : перекрити дороги , евакуювати найближчі селища. А інформація про те , якої висоти досягне викид попелу , підкаже авіакомпаніям , чи треба перенаправляти рейси і закривати аеропорти. Виверження Грімсвотна в 2011 році стало найбільшим вулканічним подією в Ісландії майже за сто років. Через нього в деяких частинах Великобританії літаки не могли піднятися в повітря. А за рік до цього авіакомпанії не дорахувалися мільйонів євро через іншого ісландського бешкетника під назвою Ейяфьятлайокудль .
 Грімсвотн - найактивніший на сьогодні вулкан в Ісландії , але стежити за ним важко , тому що він ховається під величезним льодовим щитом. Група пані Хрейнсдоттір встановила GPS- станцію на одному з рідкісних скельних оголень , якому не давали замерзати шляхом подачі геотермального тепла. Перед виверженням датчик зареєстрував зрушення землі більш ніж на півметра.
  За допомогою рівнянь, що описують фізичні характеристики підземної магматичної камери , вчені перетворили GPS- показники в дані про зміну тиску в камері , які , в свою чергу , тісно пов'язані з висотою попелястої струменя. « Налийте в кульку воду і як слід стисніть його : висота водяного струменя буде корелювати з силою стиснення , - пояснює пані Хрейнсдоттір . - Це дуже просто , але до цих пір нам не вдавалося це продемонструвати на прикладі вулкана ».
  Сейсмічні прилади здатні реєструвати майбутній катаклізм , оскільки безпосередньо перед ним відбуваються швидкі і сильні землетруси . Але тільки GPS- дані можуть вказати на масштаби майбутнього розгулу стихії.
 Отримані висновки особливо стануть в нагоді для моніторингу вулканів у важкодоступних місцях - наприклад , на Алеутських островах. Зараз пілоти , що перетинають північну частину Тихого океану , змушені покладатися на веб -камери , щоб не потрапити в хмару попелу.
  Проблема лише в тому , щоб встановити потрібне GPS -обладнання . Геофізик Пол Сігалл зі Стенфордського університету ( США ) пояснює: в даному випадку потрібні станції особливого типу , який дорожче звичайного. Крім того , належить налагодити передачу даних у реальному часі , що теж непросто , особливо в умовах нинішньої кризи : багатьом вулканологічна постам останнім часом було відмовлено у фінансуванні .
  Результати дослідження опубліковані в журналі Nature Geoscience .
  Підготовлено за матеріалами Nature News.
Фото: http://geografica.net.ua