Головна » 2011 » Июль » 9 » Підживлення океану залізом благотворно позначається на глибоководному житті
Підживлення океану залізом благотворно позначається на глибоководному житті
 залізо, світовий океан, глобальне потепління, життя  Геоінженерні проекти щодо уповільнення глобального потепління за допомогою штучного підживлення океану залізом матимуть серйозні наслідки для глибоководних екосистем, вважає група британських дослідників.
   Більшість учених вважає, що швидке зростання атмосферної двоокису вуглецю (в основному в результаті спалювання викопного палива) призводить до збільшення середньої температури поверхні Землі. З іншого боку, фітопланктон - головний біологічний виробник Світового океану - поглинає величезну кількість вуглекислого газу з повітря завдяки фотосинтезу. Вмираючи, ці істоти забирають разом із собою в глибину деяку кількість вуглецю. Відповідно, чим потужніший фітопланктонних «насос», тим менше вуглекислого газу в атмосфері.
  На поверхні океану зустрічаються області з порівняно низьким вмістом заліза, і ця обставина стримує тут зростання фітопланктону. Експерименти локального масштабу показали, що добриво таких районів залізом сприяє розвитку фітопланктону. Видається логічним вивести цю практику на загальносвітовий рівень. Щоб зрозуміти, до чого це може привести, співробітники університетів Абердіна, Ліверпуля і Саутгемптона вивчили процес природного добрива залізом глибоководних екосистем біля берегів архіпелагу Крозе в південній частині Індійського океану.
   Вчені порівняли дві області, віддалені один від одного на 460 км і знаходяться на глибині близько 4 200 м. Одна з них отримувала залізо завдяки вилуговування вулканічних островів, а інша - ні. В іншому регіони були однаковими, і не існувало жодних фізичних бар'єрів, здатних перешкодити вільному проходженню через них біологічних видів.
   Дослідники зібрали зразки тварин тралом і взяли проби донних відкладів, а також сфотографували і зняли на відео життя на дні. Було також виміряно кількість органічного матеріалу, що опускається на дно з освітленого сонцем шару, і проаналізовано його хімічний склад.
  З'ясувалося, що дно першій області протягом тривалого періоду отримувало більше органічного матеріалу, який мав при цьому більш високою харчовою цінністю в порівнянні з другим районом. До того ж органічний матеріал був багатшим каротиноїдний пігментами, що потрібні для розмноження морського огірка. Зрозуміло, на поверхні океану над першою областю було більше фітопланктону.
  Завдяки гарному постачання дно ділянки, присмаченого залізом, підтримувало більшу різноманітність глибоководної живності. Прекрасно відчували себе не тільки голотурии, а й офіури.
  Деякі фахівці побоюються, що збільшення біомаси в екосистемі з відносно високою концентрацією заліза призведе до кисневого голодування, і дно перетвориться на пустелю. Нічого подібного дослідники не побачили. Судячи з усього, удобрення океану можна давати зелене світло.
   Результати дослідження опубліковані в журналі PLoS ONE.
    Підготовлено за матеріалами ScienceDaily.
Фото: geografica.net.ua