Головна » Статті » Теорія географії » Економічна географія зарубіжних країн | [ Додати статтю ] |
Фото: liveinternet.ru
Зовнішньоекономічні зв'язки
Зовнішня торгівля орієнтована здебільшого на розвинуті країни. Експортні товари (на 298 млрд дол.) постачають переважно у СЩА, Японію, країни Західної Європи. Основною експортною продукцією в країнах Аравійського півострова і Перської затоки є нафта й нафтопродукти. Держави регіону вивозять: — Азербайджан — нафту, газ, бавовну, фрукти, чай; — Вірменія — електро- і радіотехнічні вироби, мідь, вино-коньячну продукцію; — Грузія — марганцеву руду, вантажні автомобілі, чай, лавровий лист, цитрусові, вино-коньячні вироби; — Афганістан — опіум, сухофрукти, бавовник, килими, каракуль; — Бахрейн — нафту і нафтопродукти, алюміній; — Ізраїль — оброблені діаманти, цитрусові, хімікати, мінеральні добрива, фруктові соки та консерви, програмне забезпечення; — Йорданія — фосфорити, цемент, сільськогосподарську продукцію, добрива; — Ірак — нафту, фініки, вовну, шкіряну сировину; — Іран — нафту, килими, залізо, шкіряну сировину, сухофрукти; — Ємен — нафту, рибу, шкіру, каву, фрукти, овочі, тютюн; — Кіпр — цитрусові, продукцію виноградарства і легкої промисловості, цемент; — Кувейт — нафту, хімічні добрива; — Ліван — цитрусові, цемент, хімікати, шкіру, овочі, табак, маслини; — ОАЕ — нафту, в*ялену рибу, перли, тютюн, шкіряну сировину; — Саудівська Аравія — нафту, нафтопродукти, овочі, курячі яйця, м'ясо птиці; — Сирія — нафту, бавовну, ячмінь, фрукти й овочі, шкіряну сировину, живих овець; — Туреччина — продукцію легкої (текстиль, шкіряна сировина) і харчової промисловості (сухофрукти, чай, горіх-фундук, тютюн), метали, транспортне обладнання, хімічні товари; — Катар — нафту, нафтопродукти, хімічні добрива, сталь; — Оман — нафту, рибу, текстиль, метали. В імпорті (227 млрд дол.) переважають автомобілі, устаткування, продовольчі товари, будівельні та лісоматеріали. Ізраїль ввозить необроблені алмази; Кіпр і Туреччина — нафтопродукти, Кувейт — легкові автомобілі; ОАЕ — предмети повсякденного вжитку, Іран — пшеницю, рис, цукор; Саудівська Аравія — всі види промислових товарів. Ізраїль, Іран, Ірак, ОАЕ, Саудівська Аравія й Туреччина є найбільшими у світі покупцями сучасної військової техніки і зброї. Україна експортує найбільше товарів у Туреччину, Сирію, Грузію, Ліван, Іран, імпортуючи їх з Туреччини, Ізраїлю, Азербайджану.
Рекреація і туризм
Країни регіону мають сприятливі передумови для розвитку рекреаційної галузі економіки. У більшості з них є унікальні природні умови — гірські ландшафти і цілющі джерела, курорти узбережжя Чорного, Середземного. й Червоного морів; історичні та культурні пам'ятки трьохтисячолітньої історії (археологічні розкопки, печерні буддійські монастирі в Афганістані, релігійні пам'ятки — мінарети, мечеті, мавзолеї середньовіччя). Цікаві для туристів екзотичний спосіб життя в оазисах, горах, а також сучасна екзотика багатих «золотих князівств» Перської затоки. Основні центри туризму: Єреван (сховище давніх рукописів Матенадаран), Ечміадзін у Вірменії; прибережна чорноморська смуга Гагра — Сухумі — Поті — Батумі в Грузії; Єрусалим, Хайфа в Ізраїлі; Егейське і Середземне узбережжя Туреччини, Стамбул, Ізмір, Анталія, руїни Трої, Ефеса і Мілета тощо. Регіон — найбільший у світі центр паломництва. В Ізраїлі розташовані 8 святих місць іудеїв (Єрусалим, Сафад, Хеврон тощо), 11 — християн (Віфлеєм, Єрусалим, Назарет, береги Галілейського (Тіверіадського) озера, Наблус, гори Табор і Кармел та ін.), мусульман — Єрусалим і Хеврон. В Іраку мусульманськими релігійними центрами є Неджеф, Кербела, Багдад, а в Ірані — Мешхед і Кум. У Саудівській Аравії знаходяться святі місця всіх мусульман — Мекка і Медина. Мекка, де народився Мухаммед, є найсвятішим місцем для 1 млрд мусульман світу. Тут розташовані головна мечеть Харам («Божий будинок»), храм Кааба («Куб») і чорний камінь («Кибла»). Щорічне паломництво («хадж») здійснюють 4,5 млн осіб (відповідно до квот кожної мусульманської країни). У списку ЮНЕСКО — 47 об'єктів, серед яких: — в Азербайджан (1) — історичний центр Баку; — в Афганістан (1) — мінарети та археологічні пам’ятки Джама; — у Вірменії (3) — монастирський комплекс Ахпат (X ст.), собори й церкви Ечміадзіна тощо; — У Грузії (3) — Верхня Сванетія, місто-музей Мцхета, Гелатський монастир; — в Ємені (3) — історичний центр Сани, м. Забід (столиця Х ст.), м. Шибам із фортечними мурами; — в Ізраїлі (2) — Єрусалим, історичний центр Акре; — в Іраку (1) — Хатра (парфянське місто І—II ст. н.е.); — в Ірані (3) — Персеполіс — столиця Ірану часів Ахеменідів, площа Майдане-Імам в Ісфахані тощо; — в Йорданії (2) — руїни м. Петра (столиця Набатейського царства, IV ст. до н.е.), Кусейр-Амра (замок Омейядів, VIII ст.); — на Кіпрі (3) — історичні пам'ятки Пафоса і церкви Троодоса тощо; — у Лівані (5) — стародавні Біблос і Тір, храмовий комплекс Баальбека (І—III ст.), замок Анджар (VII ст.) тощо; — в Омані (6) — форт Бахла, археологічні пам'ятки Бата, Ель-Кхутма, Ель-Айна, заповідник Орікс тощо; — у Сирії (4) — старі райони Дамаска, Халеба і Басри, руїни Пальміри (II—III ст. н.е.); — у Туреччині (10) — історична зона Стамбула, національний парк Каппадокії, мечеть Дівригі, столиця хетів Хаттушаш, археологічні пам'ятки Немрутдаг і Ксантос-Летун, гарячі джерела Хіераполіс-Памуккале, м. Сафранболу тощо. Для багатьох країн регіону туризм став важливим джерелом валютних надходжень (Кіпр, Ізраїль, ОАЕ, Кувейт, Бахрейн тощо). Іноземних туристів приваблюють унікальні природні умови і чудова туристична інфраструктура (готелі, кемпінги, мотелі, різноманітна система розваг та ін.). Однак основним фактором, що стримує потік іноземних туристів, є нестабільний політичний та економічний стан в деяких країнах регіону (Ізраїль, Грузія, Ємен, Афганістан, Ірак), що негативно позначається на розвитку не тільки рекреаційної сфери, а й економіки загалом. Джерело: Безуглий В.В., Козинець С.В. Регіональна економічна та соціальна геграфія світу. Посібник. Київ: Видавничий центр "Академія", 2003, 688 с.
Переглядів: 11664
| Теги: | |
Матеріали по темі: |