Головна » Статті » Теорія географії » Економічна географія зарубіжних країн [ Додати статтю ]

Західна Європа: транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки, рекреація та туризм
Західна Європа, транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки, рекреація та туризмТранспорт

 

Західна Європа насичена різноманітними шляхами сполучення, обслуговується всіма видами транспорту. Транспорт виконує тут величезну роботу як для обслуговування власного господарства, так і для забезпечення значного транзиту.

Транспортна система — так званого європейського типу, характеризується дуже густою мережею залізниць (особливо країни Бенілюксу, ФРН), загальна довжина яких становить 114 592 км; із них 40 % припадає на ФРН і 29 % — на Францію. Високошвидкісні залізниці функціонують у Франції (на лінії Париж — Ліон завдовжки 425 км уперше в світі почав курсувати поїзд зі швидкістю до 400 км/год.), у Рурі (Німеччина) існує система залізниць «Інтерсіті». Проте роль залізничного транспорту в регіоні останнім часом знижується.

Автомобільний транспорт успішно конкурує із залізничним і за багатьма показниками перевершує його. За кількістю автомобільного парку (107 млн пасажирських і 14 млн вантажних автомобілів) Західна Європа перебуває на 2-му місці у світі після Північної Америки. У цьому плані особливо виділяється ФРН, автомобільний парк якої налічує 4,5 млн пасажирських і 3,1 млн вантажних машин. Автомобіль — найпопулярніший у населення вид транспорту, який доповнюється широкорозвинутою мережею автобусного сполучення. Постійно розвивається мережа автомобільних шляхів, їх довжина становить 2,56 млн км, з яких із твердим покриттям — 95 % . Автомобільні дороги за зручністю, освітленням та іншими показниками — поза конкуренцією у світі.

Річковий транспорт дуже важливий для внутрішніх вантажних перевезень. Річкові шляхи мають як меридіональний (Рейн, Рона), так і широтний (Темза, Дунай) напрямок. Головна водна артерія — Рейн, яким перевозять 250—300 млн т вантажів щорічно. В його середній течії, в місці впадіння р. Рур, розташований найбільший річковий порт Європи — Дуйсбург, який обслуговує промисловий район Руру. Через його доки перевозять значну кількість сталевих виробів, хімікатів, тканин та іншої продукції. В регіоні є численні найрізноманітніші канали і «каналізовані» річки, особливо у ФРН — Середньогерманський (Рейн — Одер) канал, канал Рейн — Майн — Дунай. У Нідерландах річкові перевезення становлять 60 % від усіх внутрішніх перевезень.

Авіаційний транспорт незамінний у міжнародних пасажирських перевезеннях. Найбільші авіакомпанії регіону: «Ер Франс» (Франція), «Люфтганза» (ФРН), «Сабена» (Бельгія), «Свісер» (Швейцарія), «Бритіш Еруейз» (Велика Британія), КЛМ (Нідерланди). У Західній Європі міжнародні та внутрішні рейси обслуговує 161 аеропорт, з яких найбільшими є: «Хітроу» в Лондоні (третій за кількістю перевезених пасажирів у світі — 47,9 млн осіб щорічно), у Франкфурті-на-Майні, «Орлі» та «Шарль де Голь» у Парижі тощо.

Морський транспорт здійснює переважно вантажні міжнародні перевезення. Найбільші торгові флоти мають Велика Британія (5,7 млн брутто-реєстрових тонн — бр.-реєстр, т), ФРН (4,6 млн), Франція (4 млн), Нідерланди (3,7 млн). 12 портів регіону можуть приймати судна вантажопідйомністю понад 20 тис. т. У Нідерландах розташований найбільший порт («ворота Європи») світу за вантажообігом — Роттердам, який вирізняється зручним сполученням з основними промисловими та економічними центрами Західної Європи і давно перетворився на унікальний гігантський промисловотранспортний вузол. Вантажообіг Роттердама досягає 290 млн т на рік. Основою його спеціалізації є масові вантажі — нафта і нафтопродукти, на які припадає 121 млн т, руда, вугілля, зерно, добрива тощо. Другим за значенням є бельгійський Антверпен (вантажообіг — майже 110 млн т щорічно). У Німеччині знаходиться Нільський канал, що з'єднує Північне й Балтійське моря. Він належить до міжнародних і посідає 3-тє місце у світі (після Суецького і Панамського), довжина каналу — 98 км, річний вантажообіг — 65 млн т. Більшість вантажів йде в східному напрямку.

У регіоні функціонує система нафто- і газопроводів із родовищ Північного моря, поромні переправи. З 1994 р. діє тунель під Ла-Маншем завдовжки 49,7 км, який з'єднує Францію і Велику Британію, напрямком Лондон—Кале—Париж.

Міжнародне значення мають перевали в Швейцарських та Австрійських Альпах: Сен-Бернар (2469 м), Сен-Готард (2108 м), Сімплонський (2005 м), Бреннер (1371 м). Через них ще в давні часи проходили шляхи із Середземномор'я в Центральну Європу. Тунелі, прокладені під перевалами, є важливими транспортними шляхами. В Альпійському регіоні функціонують канатно-підвісні та зубчасто-канатні дороги загальною кількістю майже 1800.

Високорозвинута транспортно-комунікаційна мережа країн Західної Європи є однією з важливих складових значного економічного потенціалу регіону, чинником, який поєднує Західну Європу зі світовим економічним простором.

 

Зовнішньоекономічні зв'язки

 

Залежність усіх країн Західної Європи від зовнішніх економічних зв'язків дуже значна. Структура і географія зовнішньої торгівлі відображають як ступінь забезпеченості окремих галузей господарства сировиною, енергією тощо, так і особливості розвитку конкретної країни.

В експорті всіх країн (1814,7 млрд дол.) переважає готова промислова продукція. Основні статті експорту:

— Франція — машини, обладнання, літаки, хімічна та фармацевтична продукція, вина, сільськогосподарська продукція;

— Велика Британія — аерокосмічне устаткування, хімікати, фармацевтичні препарати, автомобілі, наукові та медичні інструменти, зброя, капітали і послуги (банківські, страхові операції, ділові, телекомунікаційні, науково-інформаційні та культурні послуги, аукціони, реклама);

— ФРН, яка є другою торговою країною світу, — капітал і послуги, зброя, автомобілі, хімічна продукція, текстиль, медикаменти, продовольство;

— Ірландія — найважливіший експортер м'яса, масла, племінних коней, комплектуючих для ЕОМ;

— Нідерланди — промислова продукція (електротехніка, паливна сировина), продукція тваринництва, овочі і квіти, оброблені діаманти;

— Австрія — машини, устаткування, лісоматеріали, папір, графіт, азотні добрива, металовироби, харчові продукти;

— Бельгія — чавун, сталь, хімічні товари, продукція машинобудування, текстильні вироби, скло, медикаменти, оброблені діаманти;

— Швейцарія — медикаменти, машини, устаткування, годинники, харчові продукти, марки;

— Люксембург — сталь, металовироби, скло;

— Ліхтенштейн — машини, конторські лічильні апарати, зубопротезні вироби, марки;

— Монако — харчові продукти, сувеніри, марки.

В імпорті (1730,0 млрд дол.) важливі промислова і сільськогосподарська сировина та напівфабрикати, продовольство (тропічні культури). Нідерланди, Швейцарія і ФРН — найбільші в Європі імпортери робочої сили.

Зовнішньоекономічні зв'язки України з країнами регіону: значні обсяги українських товарів постачаються у ФРН, Велику Британію, Францію, Нідерланди, Австрію, Швейцарію, а найбільша кількість імпорту в Україну надходить із ФРН, Франції, Великої Британії, Австрії, Нідерландів, Бельгії.

 

 Рекреація і туризм

 

Значні природно-рекреаційні ресурси, багато міст з історичними, архітектурними пам'ятками, художніми цінностями й іншими визначними пам'ятками приваблюють у Західну Європу щорічно 140 млн туристів, які забезпечують країнам регіону понад 81 млрд дол. прибутку. Лідирують за кількістю туристів: Франція (перше місце у світі, 60 млн туристів). Велика Британія (п'яте місце, 19,3 млн туристів), Австрія (шосте місце, 19 млн туристів).

Основними туристичними об'єктами в регіоні є: Альпи (рекреація, зимові види спорту в Швейцарії та Франції); морські курорти узбережжя Франції; зони відпочинку в Арденнах (Бельгія, Люксембург) і Піренеях (Франція), долинах Рейну, Мозеля; озера в Німеччині; численні джерела цілющих вод (Німеччина, Франція); культурні центри світового значення, в яких розташовані найвідоміші музеї (Британський, Національна галерея і Галерея Тейт у Великій Британії), картинні галереї (Будинок Рембрандта в Амстердамі), концертні зали (Шекспірівський і Ковент-Гарден в Англії); королівські палаци, замки, історичні й архітектурні пам'ятки; реліквії Реформації в Німеччині, бібліотеки й університети (Британська бібліотека, Оксфордський і Кембриджський університети у Великій Британії); ландшафтні парки.

У Німеччині протягом багатьох десятиліть проводять традиційні торгові ярмарки в Ганновері, Франкфурті-на-Майні, Лейпцізі.

У країнах Західної Європи до списку культурної спадщини ЮНЕСКО внесено 110 об'єктів:

— в Австрії (8) — історичний центр Зальцбурга, палац Шенбрунн, культурний ландшафт Хальштатта Дахштейна, гірська залізниця Земмерінга, історичний центр Граца, культурний ландшафт долини Вахау, історичний центр Відня, культурний ландшафт у районі озера Нойзідлерзее;

— у Бельгії (8) — Велика площа Брюсселя; дзвіниці Фландрії та Валлонії, історичний центр Брюгге, неолітичні кремнієві копальні Монса тощо;

— у Великій Британії (24) — мегалітична споруда Стоунхендж, Адріанів вал і місто Бат (римська епоха), лондонський Тауер, собори в Кентербері та Даремі, Вестмінстерський палац і абатство. Старе і Нове міста в Единбурзі, замок і фортеця Гвінед, абатство Фаунтеной, палац Бленгейм, перший у світі залізний міст (1777 р.), природні об'єкти — базальтові формації Ольстера, острови Сент-Кілда, Гендерсон, Гоу та ін.;

— в Ірландії (2) найвідомішими є археологічні пам'ятки долини річки Бойн.

— у Люксембурзі (1) — стародавні квартали і фортифікаційні споруди м. Люксембурга;

— у Нідерландах (7) — оборонна лінія Амстердама і Шоклянд і його околиці, культурний ландшафт Кіндердайка, польдери Беемстера та ін.;

— у Німеччині (27) — собори в Ахені, Шпейєрі, Кельні, церкви Гільдесгайма і Вієса, абатства і монастирі в Лорші та Маульбронні, єпископська резиденція у Вюрцбурзі, замок у Брюлі, римські пам'ятки Тріра, міста Бамберг і Кведлінбург, палаци й парки Потсдама і Берліна, копальні та історичний центр Гослара, залізні заводи Фольклінгена, копальні Месселя, архітектура Веймара і Десау, Любек — ганзейське місто, меморіали Лютера в Ейслебені та Віттенберзі, історичні центри Штральзунда і Вісмара тощо;

— у Франції (28) — монастирі Мон-Сен-Мішель і Фонтене, палаци і парки Версаля і Фонтенбло, собори в Ам'єні, Буржі, малюнки первісної людини в печерах Везере, палац Шамбор, давньоримські пам'ятки в Оранжі, Арлі, Пон-дю-Гарі, центри Авіньйона, Нансі, Ліона, Страсбурга і Реймса, королівські соляні копальні в Арку і Сенані, природний парк Скандола на Корсиці, канал Гаронна — Середземне море тощо;

- у Швейцарії (5) — стародавній центр Берна, монастирі в Санкт-Галлені й Мюнстері, старий ринковий центр Беллінцоне, місцевість навколо гірських вершин Юнгфрау-Алетш-Бітсхорн;

Найвідоміші центри туризму: Лондон, Віндзор, Единбург, Кардіфф (Велика Британія); Відень, Зальцбург (Австрія); Амстердам, Гаага, Делфт, Лейден (Нідерланди); Потсдам, Берлін, Лейпціг, Кельн, Трір, Дрезден, Лорш, Брюлі, Гослар (Німеччина); Париж, Ніцца, Канн, Тулуза, Лурд, Гренобль (Франція); Женева, Давос, Санкт-Моріц, Берн (Швейцарія).

Західна Європа є найпопулярнішим туристичним регіоном світу. Туристів приваблюють як різноманітна природа, так і наявність багатьох історико-культурних І\ історико-архітектурних об'єктів. Розвинута інфраструктура, значною мірою спільна історія об'єднують країни регіону в єдиний туристичний центр Європи.

Фото:
Джерело:
Категорія: Економічна географія зарубіжних країн | Додав: wiktor (16.08.2010)
Переглядів: 10557 | Теги: рекреація та туризм, транспорт, Західна Європа, зовнішньоекономічні зв'язки | Рейтинг: 0.0/0
Матеріали по темі:
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar