Відкритий урок з географії на тему: «Природні зони Африки» (7 клас).
Відкритий урок з географії на тему: «Природні зони Африки» (7 клас). Мета уроку: · Освітні - закріпити поняття «природні зони», показати різноманітність природних зон Африки, їх залежність від клімату, показати особливості природи екваторіальних лісів, саван і пустель, дати характеристику клімату, грунтів цих зон, вплив людини на природу; · Розвиваючі - продовжити формування пізнавальної активності учнів, вміння самостійно здобувати знання, розширити кругозір дітей, залучити до урок за допомогою гри, формування вмінь працювати з картою, аналізувати, робити висновки; · Виховні - виховувати почуття відповідальності, яке зацікавлене ставлення до навчання, формування артистичних здібностей учнів, розвивати інтерес до географії. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: карта «Природні зони миру», «Кліматичні пояси», таблиці із зображенням «Екваторіальний лісу», «Савани і рідколісся», «Пустелі», атласи, підручники, дитячі малюнки.
Хід уроку. I. Організація класу. II. Актуалізація опорних знань. Вступна бесіда вчителя. Хлопці, ми продовжуємо з вами вивчати у всій своїй величі і красі, чарівний, а часто і екзотичний світ Африки. І сьогодні на уроці ви зустрінетесь віч-на-віч з цим незвичайним континентом. Кажуть: «Хто хоч раз вдихнув пил його червоної землі, почув бій тамтамів, побачив у відблиску нічних багать м'язисті тіла танцюристів в заворожливих масках, тому важко буде повертатися з цього таємничого світу». Сьогодні ми зробимо надзвичайну подорож, познайомимося з природою Африки ближче, але насамперед нам слід найкращим чином підготуватися до нього. Діти, як ви думаєте, що таке природа? Діти: a. Це рельєф; b. Природа - це клімат; c. Напевно, ще рослинний і тваринний світ; d. Природа це грунт, корисні копалини; e. Це і моря, ріки й океани. Вчитель: Правильно! І синє небо, і пишна зелень листя, і нескінченні дали океану, і ранішній шепіт трави, і радісний спів птахів, і шум морського прибою - все це природа, що вічно живе поряд з людиною. Природа - це невичерпне джерело натхнення поетів, художників, музикантів. Її не любити неможливо. Таку своєрідну і неповторну, різноманітну і красиву. Зверніть увагу на карту біля дошки, знайдіть її в атласах. Що містить у собі ця карта? Про що вона може нам розповісти? Діти: Це карта природних зон світу. Ми можемо дізнатися які природні зони є на нашій планеті, і де вони знаходяться. Вчитель: Що ж таке «природна зона»? Пригадайте, діти! Діти: Природна зона - це великий ПК, що володіє спільністю температурних умов та зволоження, грунтів, рослинного і тваринного світу. Вчитель: Ми не дарма згадали цей термін. Адже тема нашого уроку: «Природні зони Африки». Відкрийте свої зошити, запишіть число, класну роботу і число. Чим на суші обумовлено освіта природних зон? Діти: Обумовлено кліматом - співвідношенням тепла і вологи, тобто висока температура і багато опадів - густа, пишна, багата рослинність. Вчитель: Зверніть увагу, що ця карта відрізняється від фізичної карти. Розмальовка цієї карти показує не висоту місця над рівнем моря, а природні зони, які відрізняються один від одного кліматом, грунтами, рослинністю і т.д. Користуючись розфарбуванням, давайте, визначимо природні зони Африки. Уважно подивіться на межі кліматичних поясів. Ви помітите, що вони майже збігаються з межами природних зон. Знаючи це, вам легко буде визначити межі природних зон і охарактеризувати клімат.
III. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу. План. Колективна робота з картою та атласом. Вчитель: Які природні зони є в Африці? Діти: Вологі екваторіальні лісу. Вчитель: Де вони розташовані? Як? Назвіть географічну широту. Діти: У екваторіальному кліматичному поясі. Вузькою смугою 5? -6? пн.ш. і 5? -6? пд.ш. Вчитель: Які кліматичні умови характерні? Діти: a) Висока температура року; b) Рівномірний, велика кількість опадів (1000-2000 мм / г); c) Відсутність сухого закону; d) Сонячні промені падають прямовисно. Вчитель: Зверніть увагу на малюнок-конспект біля дошки «Вологі екваторіальні лісу». Вологі екваторіальні ліси Африки, або гелі, багатоярусні. Верхній (від 25 до 50 м) складає Сейба (а їх більше 1000 видів). Діаметр її стовбура досягає 2 м, а широкі досковідние коріння піднімаються до висоти 4 м. Спробуйте уявити себе стоять між такими країнами. Середній ярус складають різні пальми і фікуси, що мають м'яку деревину, їх висота дорівнює 20-40 м. У нижньому ярусі ростуть дерева, висотою 10-15 м, багаторічні трави, які виростають у висоту 7-8 м всього за 8-10 місяців. Ліси вечнозелени, дуже багаті цінними рослинами. Однак грунту дивно неродючі. Чому? Адже вологий і жаркий екваторіальний клімат сприяє бурхливому розвитку казкової рослинності. Відмерлі частини рослин швидко переробляються мікроорганізмами в живильні легкорозчинні з'єднання. Тому грунти бідні перегноєм і представлені червоно-жовтими ферраметнимі з-за свого кольору і вмісту заліза. Вчитель: Знайдіть на карті наступну природну зону, яка розташована за екваторіальними лісами. Діти: Савани і рідколісся. Вчитель: Визначте її географічне положення. Діти: a) Займає майже половину материка; b) У північній півкулі до 16о-18О; c) У південному до південного тропіка; d) У субекваторіальному кліматичному поясі. Вчитель: Які кліматичні особливості характерні для субекваторіального пояса? Діти: a) Весь рік висока температура; b) Два сезони року: сухий і вологий; c) панують ЕОМ - влітку і ТВМ - взимку. Учитель: Перед вами таблиця-малюнок «Савани Африки». Стоячи спиною до стіни екваторіального лісу, від якого до вас ще раз будуть доноситься задушливі випаровування, ви вперше випростався на весь зріст, і будете вдихати на повні груди здорове повітря саван. Основна риса - яскраво виражена сезонність. Тому савана має два кольори: яскраво зелений в сезон дощів і буро-жовтий в сухий сезон. Саме сезонність визначає характер грунту, процеси її утворення. Густий і високий (іноді до 5 м) трав'яний покрив саван не встигає розкластися в сухий сезон, тому в грунті накопичується гній, що забарвлює грунт в червоний колір. Грунти - червоні ферралітние. Слідом за саванами лежить ще одна природна зона. Користуючись розфарбуванням, назвіть яка? Діти: Пустелі і напівпустелі. Вчитель: Визначте географічне положення цієї зони. Діти: a) У тропічному кліматичному поясі обох півкуль; b) Найбільшу територію займає в північній півкулі. Вчитель: Чому саме пустелі тут розташовані? Діти: a) панують сухі тропічні вм; b) Висока температура повітря; c) Мінімальна кількість опадів (до 100 мм / рік). Вчитель: Як називаються пустелі, що знаходяться в цій зоні? Діти: На півночі - Сахара, в південній півкулі - Калахарі. Вчитель: Зверніть увагу на малюнок у дошки «Тропічні пустелі Африки». На північ і на південь від зони саван кількість опадів зменшується. Сухі північно-східні, що дмуть з Азії, і південно-східні пасати, що залишили вологу в прибережних горах, створили умови для утворення пустель на півночі Африки - Сахари, що в перекладі з арабської означає - пустеля. І на півдні - Калахарі - спраглому. Тут майже не буває дощів, а добові коливання температури такі великі, що часом за гарячими днями настає ніч із заморозками. Для більш близького знайомства з природними зонами Африки, знайомства з різноманіттям рослинного і тваринного світу Африки, я пропоную відправитися в гості до казки, яка називається «Три дні в Африці».
Рольова гра «Три дні в Африці». Ведуча: Пам'ятаєте казку нашого дитинства, написану К.І. Чуковським. Малі діти! Ні за що на світі Не ходіть в Африку гуляти. У Африці акули, В Африці горили, В Африці великі, Злі крокодили ... Таня: Африка жахлива Так - так - так! Ваня: Африка небезпечна Так - так - так! Разом: Не ходите в Африку, Діти, ніколи! Ведуча: Але татко і мамочка поснули вечерком А Танечка й Іванко - до Африки бігом, -- Т: В Африку! В: В Африку! Вед: Три дні по Африці гуляють Природні зони вивчають! Т: Ваня, подивися, в цьому лісі ростуть дерева-гіганти. Їх стовбури так товсті, що їх не обхват і 6 чоловік. В: Ці величезні дерева, як стародавні фортеці, як повітряні мости з ліан, з'єднують верхівки дерев на запаморочливій висоті. Т: Тут так сиро і мені дуже важко дихати, не вистачає кисню. Цікаво, а тут живуть люди? В: Які ж «надлюди» в змозі противиться небезпеки цього похмурого світу, жити в такій убивчою вогкості (виходять 2 пігмеїв). 1-й: Здравствуйте! Т: Здравствуйте! Ви хто? 1-й: Ми - нікчеми, що означає «люди заввишки з лікоть». Нас близько 80 тисяч і наші племена називаються «бамбуті». 2-й: «Ефе» і «акка». Ми - лісові кочівники. Живемо на одному місці, поки є дичину. Т: Але, як же ви живете в такому лісі? В: густа, сиром, непрохідному лісі, куди промені сонця і не проникають. 1-й: Ми любимо свій ліс, відмінно його знаємо, тут багато дичини і цінних рослин. 2-й: Ми гарні екскурсоводи, раді гостям і, якщо хочете, ми багато чого можемо вам розповісти. Т: Що це за вічнозелене дерево з білими і такими пахучими квітами? 1-й: Африка - батьківщина цього кавового дерева. Його плоди мають червоний колір і містять два насіння. Ми їх промиваємо, сушимо, підсмажуємо, заварюємо. Виходить відмінний кави. В: Таня, подивися, банани! І ростуть прямо на дереві. Не треба ходити на базар купувати. 2-й: Це не дерево. Це величезне трав'яниста рослина з товстим корінням. Після плодоношення стовбур відмирає, а коренева система залишається і дає нові пагони. Т: Ми всі дуже любимо банани. 1-й: А ми готуємо бананову борошно, консерви, мармелад, сироп, смачне вино. Хочете спробувати? В: Хот ...! Т: Дякую, але краще вже натуральні продукти, правда, Ваня! В: Угу! Т: Ой, дощ!
Ведуча: Пролунав гуркіт грому, блискавка і знов гуркіт грому. Поляна перетворилася в озеро. Блискавка прорізала темряву і метнулася вниз до дерева, що підноситься над лісом. Вона торкнулася верхівки і засліпила всіх яскравим спалахом. Блискавка і грім, дощ і вітер дружно атакували галявину. 2-й: Боже! Зупини дощ! Приборкати вітер! Від них впадуть дерева і розчавлять переляканих дітей. Ведуча: Але ось перестала виблискувати блискавка, стихли гуркіт і лютий виття вітру, припинився проливний дощ. В: Як же ви живете в такому пеклі, лицем до лиця з ворожою природою? 1-й: вороже? З чого ви взяли? Дощі послані зверху для врожаю і різноманітності. Т: Сонце знову високо, і знову нестерпну спеку. Добре, що листя дерев захищають нас від нещадних, пекучих променів. Що це за дерево? 2-й: Це олійна пальма. У своїх насінні за рік вона накопичує 15 кг жиру, який дуже поживний. Вона має солодкий сік. В: Ви чуєте, шарудить сухе листя, гарчання. Т: Мені страшно! 1-й: Це гепард. Він дуже зайнятий своєю жертвою і не чує нас. Він великий боягуз. Не вміє лазити по деревах, як леопард, але зате дуже швидко бігає. 2-й: Швидше коня, швидше антилопи. Це самі швидкі звірі на землі. Кидаючись в погоню за здобиччю, гепард за 2 секунди розвиває швидкість 70 км / ч. Т: А тут водяться мавпи? В: Таня, а ти згадай. Виходила до них горила, Їм горила говорила, Примовляла ... 2-й: Не знаю, що це означає, але тут насправді мешкають людиноподібні мавпи - горила і шимпанзе. Т: Горилла вкрита густою чорною шерстю. Має зростання до 2 м і більшу частину життя проводить на землі. В: Шимпанзе менше. Зростанням до 1,5 м. І головним чином живе на деревах. 1-й: Ви чаклуни? Ви читаєте мої думки. Т: Ні, ми просто вчимося в 7-му класі Лутугинської СШ № 1 і дуже любимо географію і біологію. 2-й: І, що у вашій школі живуть такі звірі? В: Ні! У нашій школі працюють вчителі, які нас всього вчать. 1-й: Тоді може ви знаєте і цього звіра. Він живе у великих річок і озер. Має важке тіло довжиною до 4 м, тримається на товстих і коротких ногах, а його голова зливається з тулубом. 2-й: Вдень він знаходиться у воді, виставляючи для дихання над водою одні ніздрі, а ночами здійснює набіги на поля місцевих жителів. Т: Це ж бегемот. А розлючений бегемот небезпечний для людини і для сильних тварин. 1-й: А ще в наших лісах багато мурах, ящірок, змій. У річках водяться крокодили. 2-й: Тут поширена муха цеце - переносник «сонної» хвороби людини. Багато москітів, тремтів. З птахів - папуги, КЕМА. 1-й: Ось ми й підійшли до межі мого володіння. Ви залишаєте екваторіальний ліс, а там дивіться - попереду вже інше повітря, інші рослини і тварини, інший світ - інша Африка. То - африканська Швейцарія. Прощайте! (Підходять до малюнка «Савани і рідколісся»). Т: Це ж степ, покрита високої трав'янистої рослинністю. Тут жарко! В: А знаєш, що ніч тут дуже прохолодна. Тут точно люди не живуть. Як же називається цей степ? (Виходять місцеві жителі - ватуссі). 1-й ватусс: Вітаю вас, чужинці! Ви здивовані. Ми - ватуссі - одне з племен Руанди, та дуже високі, наш зростання 2-2,5 м. Т: Як називається ваша степ? 2-й ватусс: Ви у савані, від іспанського слова «Сабана», що означає дика, первісна рівнина. Трава у нас висока, зустрічаються і дерева, чагарники, які скидають листя в суху пору року. Т: Що за цікаве дерево? 1-й: Баобаб! Це священний символ. Дерево живе до 5000 років, його висота - 25 метрів. 2-й: В охопленні, стовбур до 45 м. Тільки 20 осіб, взявшись за руки, можуть охопити його. На корі деяких дерев збереглися позначки, зроблені нашими предками 5 століть тому. Т: Подивися, Ваня, його плоди подібні до огірки. 1-й: А ось ще цікаве дерево. Це зонтична акація. Її листя дрібне, розташовані ребром до сонця, тому під ним не знайти тіні. Т: А правда, що тут росте слонова трава? Чому вона так називається? 1-й: Це багаторічна трава висотою до 3,5 м. На початку сезону дощів її сонячні молоді пагони, листя і служать хорошим кормом для всіх травоїдних, а в сухий сезон її поїдають тільки слони - звідси й його назва. В: Який цікавий чагарник, він має такі сріблясті колоски на листах і приємний запах. Т: Але на них так багато мертвих мух. 2-й: Це пастка для мух, що прилип мухи вже не можуть відлетіти, тому що на колосках є залізяччя, які виділяють клейку рідина. Мухи - принада для павуків, які запилюють цей чагарник. Т: Ми непомітно заговорили про тварин. Найбільшим у савані є, напевно, слон? В: Африканський слон найбільша тварина на суші. Його маса - 5 т, зростання - 3,5 м, а довжина тулуба до 5 м. 1-й: Раніше вони жили на всьому материку, а тепер їх залишилося мало. Вони знищені з-за цінним слонової кістки - бивнів. Т: А жирафи - найвищі. Їх зростання досягає 6 м. І вони такі незграбні. 2-й: Не дивлячись на незграбний вигляд, вони бігають швидше коні. Вони і справді, начебто зібрані із запасних частин. Голова і тулуб взяті у коня, ноги - у антилопи, шия - верблюда і, нарешті, плямисту шкуру явно леопард позичив. В: А це, що за тварина, розміром з гончу собаку? З міцними кігтями, довгим язиком і зубами у вигляді трубочок? 1-й: Це трубкозуб. Він веде нічний спосіб життя, а день проводить у норі, харчується термітами і мурахами. Т: Яка найбільша птах у вас? 2-й: Африканський страус. Її зростання до 3 м, маса до 90 кг. Яйце важить стільки, скільки важить 40 курячих. Вони гарні сторожа, охороняють пасовища. Т: А який звір самий войовничий? 1-й: Звичайно ж, носоріг. Всі тварини від нього йдуть. В: І навіть слон? 2-й: Навряд чи носоріг може завдати великої шкоди слону, але слон найчастіше уникає зустрічі з ним. 1-й: І навіть плем'я масаї, хоробрий людей савани, що вбивають лева тонким списом, бояться лише одного звіра - носорога. Т: А як же цар звірів? 2-й: Здоровий, повний сил лев ніколи не буває небезпечним. Небезпечний він тільки в тому випадку, якщо хворий, старий чи його залишають самки. В: А з копитних, які зустрічаються? Т: Я знаю. Це зебра, антилопи, буйволи. В: А з птахів - марабу, пелікани, фламінго, чаплі, які на берегах річок і озер утворюють величезні пташині колонії. Т: Багатство тваринного світу саван унікально. В: Африка - це рай для тварин. Єдине місце на Землі, де чотириногі створення ще достатньо просторо і вільно почуваються. 2-й: На жаль, це давно вже не так, і давно вже африканських тварин можна зустріти лише на території національних парків. 1-й: А там попереду вас чекає пустеля. Там Африка інша, там немає дощів, а температура сягає 50? -60? С. Будьте уважні та обережні! Адже там вітер встає, і лягає разом з сонцем. Горе вам, якщо вас застане самум - страшний піщаний вихор. (Підходять до картини «Пустеля Африки»). Т: Ваня! Може не підемо далі. Адже не даремно говорили нам, що Африка небезпечна, давай повернемося додому! В: Чого ти боїшся? Який там самум? Поглянь - блакитне небо, сонце не так вже й високо. Т: Це тому, що ще ранок. Що ж, я зовсім не боюся. Кругом пісок, повітря таке, як з розжареної печі, і такий сухий, обпікає губи. Ой, що це ще за привиди? (З'являються люди - місцеві жителі - туареги). 1-й Туарег: Так, нас справді називають привидами, тому що наше обличчя покрите покривалом. Ми кочуючи і для нас це улюблене місце. Т: Але де ж ви тут живете? 2-й Туарег: Ми вважаємо за краще оазиси - зелені острівці життя в безмежному океані пустель. Оазиси - це, перш за все, зелені пір'ясті крони фінікових пальм. Вона забезпечує нам життя. В: Ось яка вона. До побачення! IV. Чому? V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. Виставлення оцінок.