Реклама

Головна » Статті » Методичні матеріали » Уроки [ Додати статтю ]

Відкритий урок з географії на тему: «Природні зони Африки» (7 клас).

   Відкритий урок з географії на тему: «Природні зони Африки» (7 клас).
Мета уроку:
· Освітні - закріпити поняття «природні зони», показати різноманітність природних зон Африки, їх залежність від клімату, показати особливості природи екваторіальних лісів, саван і пустель, дати характеристику клімату, грунтів цих зон, вплив людини на природу;
· Розвиваючі - продовжити формування пізнавальної активності учнів, вміння самостійно здобувати знання, розширити кругозір дітей, залучити до урок за допомогою гри, формування вмінь працювати з картою, аналізувати, робити висновки;
· Виховні - виховувати почуття відповідальності, яке зацікавлене ставлення до навчання, формування артистичних здібностей учнів, розвивати інтерес до географії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: карта «Природні зони миру», «Кліматичні пояси», таблиці із зображенням «Екваторіальний лісу», «Савани і рідколісся», «Пустелі», атласи, підручники, дитячі малюнки.

Хід уроку.
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань.
Вступна бесіда вчителя.
Хлопці, ми продовжуємо з вами вивчати у всій своїй величі і красі, чарівний, а часто і екзотичний світ Африки. І сьогодні на уроці ви зустрінетесь віч-на-віч з цим незвичайним континентом. Кажуть: «Хто хоч раз вдихнув пил його червоної землі, почув бій тамтамів, побачив у відблиску нічних багать м'язисті тіла танцюристів в заворожливих масках, тому важко буде повертатися з цього таємничого світу».
Сьогодні ми зробимо надзвичайну подорож, познайомимося з природою Африки ближче, але насамперед нам слід найкращим чином підготуватися до нього.
Діти, як ви думаєте, що таке природа?
Діти:
a. Це рельєф;
b. Природа - це клімат;
c. Напевно, ще рослинний і тваринний світ;
d. Природа це грунт, корисні копалини;
e. Це і моря, ріки й океани.
Вчитель: Правильно! І синє небо, і пишна зелень листя, і нескінченні дали океану, і ранішній шепіт трави, і радісний спів птахів, і шум морського прибою - все це природа, що вічно живе поряд з людиною.
Природа - це невичерпне джерело натхнення поетів, художників, музикантів. Її не любити неможливо. Таку своєрідну і неповторну, різноманітну і красиву.
Зверніть увагу на карту біля дошки, знайдіть її в атласах. Що містить у собі ця карта? Про що вона може нам розповісти?
Діти: Це карта природних зон світу. Ми можемо дізнатися які природні зони є на нашій планеті, і де вони знаходяться.
Вчитель: Що ж таке «природна зона»? Пригадайте, діти!
Діти: Природна зона - це великий ПК, що володіє спільністю температурних умов та зволоження, грунтів, рослинного і тваринного світу.
Вчитель: Ми не дарма згадали цей термін. Адже тема нашого уроку: «Природні зони Африки». Відкрийте свої зошити, запишіть число, класну роботу і число.
Чим на суші обумовлено освіта природних зон?
Діти: Обумовлено кліматом - співвідношенням тепла і вологи, тобто висока температура і багато опадів - густа, пишна, багата рослинність.
Вчитель: Зверніть увагу, що ця карта відрізняється від фізичної карти. Розмальовка цієї карти показує не висоту місця над рівнем моря, а природні зони, які відрізняються один від одного кліматом, грунтами, рослинністю і т.д. Користуючись розфарбуванням, давайте, визначимо природні зони Африки. Уважно подивіться на межі кліматичних поясів. Ви помітите, що вони майже збігаються з межами природних зон. Знаючи це, вам легко буде визначити межі природних зон і охарактеризувати клімат.

III. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.
План.
Колективна робота з картою та атласом.
Вчитель: Які природні зони є в Африці?
Діти: Вологі екваторіальні лісу.
Вчитель: Де вони розташовані? Як? Назвіть географічну широту.
Діти: У екваторіальному кліматичному поясі. Вузькою смугою 5? -6? пн.ш. і 5? -6? пд.ш.
Вчитель: Які кліматичні умови характерні?
Діти:
a) Висока температура року;
b) Рівномірний, велика кількість опадів (1000-2000 мм / г);
c) Відсутність сухого закону;
d) Сонячні промені падають прямовисно.
Вчитель: Зверніть увагу на малюнок-конспект біля дошки «Вологі екваторіальні лісу».
Вологі екваторіальні ліси Африки, або гелі, багатоярусні. Верхній (від 25 до 50 м) складає Сейба (а їх більше 1000 видів). Діаметр її стовбура досягає 2 м, а широкі досковідние коріння піднімаються до висоти 4 м. Спробуйте уявити себе стоять між такими країнами.
Середній ярус складають різні пальми і фікуси, що мають м'яку деревину, їх висота дорівнює 20-40 м.
У нижньому ярусі ростуть дерева, висотою 10-15 м, багаторічні трави, які виростають у висоту 7-8 м всього за 8-10 місяців.
Ліси вечнозелени, дуже багаті цінними рослинами. Однак грунту дивно неродючі. Чому? Адже вологий і жаркий екваторіальний клімат сприяє бурхливому розвитку казкової рослинності. Відмерлі частини рослин швидко переробляються мікроорганізмами в живильні легкорозчинні з'єднання. Тому грунти бідні перегноєм і представлені червоно-жовтими ферраметнимі з-за свого кольору і вмісту заліза.
Вчитель: Знайдіть на карті наступну природну зону, яка розташована за екваторіальними лісами.
Діти: Савани і рідколісся.
Вчитель: Визначте її географічне положення.
Діти:
a) Займає майже половину материка;
b) У північній півкулі до 16о-18О;
c) У південному до південного тропіка;
d) У субекваторіальному кліматичному поясі.
Вчитель: Які кліматичні особливості характерні для субекваторіального пояса?
Діти:
a) Весь рік висока температура;
b) Два сезони року: сухий і вологий;
c) панують ЕОМ - влітку і ТВМ - взимку.
Учитель: Перед вами таблиця-малюнок «Савани Африки». Стоячи спиною до стіни екваторіального лісу, від якого до вас ще раз будуть доноситься задушливі випаровування, ви вперше випростався на весь зріст, і будете вдихати на повні груди здорове повітря саван. Основна риса - яскраво виражена сезонність. Тому савана має два кольори: яскраво зелений в сезон дощів і буро-жовтий в сухий сезон. Саме сезонність визначає характер грунту, процеси її утворення. Густий і високий (іноді до 5 м) трав'яний покрив саван не встигає розкластися в сухий сезон, тому в грунті накопичується гній, що забарвлює грунт в червоний колір. Грунти - червоні ферралітние.
Слідом за саванами лежить ще одна природна зона. Користуючись розфарбуванням, назвіть яка?
Діти: Пустелі і напівпустелі.
Вчитель: Визначте географічне положення цієї зони.
Діти:
a) У тропічному кліматичному поясі обох півкуль;
b) Найбільшу територію займає в північній півкулі.
Вчитель: Чому саме пустелі тут розташовані?
Діти:
a) панують сухі тропічні вм;
b) Висока температура повітря;
c) Мінімальна кількість опадів (до 100 мм / рік).
Вчитель: Як називаються пустелі, що знаходяться в цій зоні?
Діти: На півночі - Сахара, в південній півкулі - Калахарі.
Вчитель: Зверніть увагу на малюнок у дошки «Тропічні пустелі Африки». На північ і на південь від зони саван кількість опадів зменшується. Сухі північно-східні, що дмуть з Азії, і південно-східні пасати, що залишили вологу в прибережних горах, створили умови для утворення пустель на півночі Африки - Сахари, що в перекладі з арабської означає - пустеля. І на півдні - Калахарі - спраглому. Тут майже не буває дощів, а добові коливання температури такі великі, що часом за гарячими днями настає ніч із заморозками.
Для більш близького знайомства з природними зонами Африки, знайомства з різноманіттям рослинного і тваринного світу Африки, я пропоную відправитися в гості до казки, яка називається «Три дні в Африці».

Рольова гра «Три дні в Африці».
Ведуча: Пам'ятаєте казку нашого дитинства, написану К.І. Чуковським.
Малі діти!
Ні за що на світі
Не ходіть в Африку гуляти.
У Африці акули,
В Африці горили,
В Африці великі,
Злі крокодили ...
Таня:
Африка жахлива
Так - так - так!
Ваня:
Африка небезпечна
Так - так - так!
Разом:
Не ходите в Африку,
Діти, ніколи!
Ведуча: Але татко і мамочка поснули вечерком
А Танечка й Іванко - до Африки бігом, --
Т: В Африку!
В: В Африку!
Вед: Три дні по Африці гуляють
Природні зони вивчають!
Т: Ваня, подивися, в цьому лісі ростуть дерева-гіганти. Їх стовбури так товсті, що їх не обхват і 6 чоловік.
В: Ці величезні дерева, як стародавні фортеці, як повітряні мости з ліан, з'єднують верхівки дерев на запаморочливій висоті.
Т: Тут так сиро і мені дуже важко дихати, не вистачає кисню. Цікаво, а тут живуть люди?
В: Які ж «надлюди» в змозі противиться небезпеки цього похмурого світу, жити в такій убивчою вогкості (виходять 2 пігмеїв).
1-й: Здравствуйте!
Т: Здравствуйте! Ви хто?
1-й: Ми - нікчеми, що означає «люди заввишки з лікоть». Нас близько 80 тисяч і наші племена називаються «бамбуті».
2-й: «Ефе» і «акка». Ми - лісові кочівники. Живемо на одному місці, поки є дичину.
Т: Але, як же ви живете в такому лісі?
В: густа, сиром, непрохідному лісі, куди промені сонця і не проникають.
1-й: Ми любимо свій ліс, відмінно його знаємо, тут багато дичини і цінних рослин.
2-й: Ми гарні екскурсоводи, раді гостям і, якщо хочете, ми багато чого можемо вам розповісти.
Т: Що це за вічнозелене дерево з білими і такими пахучими квітами?
1-й: Африка - батьківщина цього кавового дерева. Його плоди мають червоний колір і містять два насіння. Ми їх промиваємо, сушимо, підсмажуємо, заварюємо. Виходить відмінний кави.
В: Таня, подивися, банани! І ростуть прямо на дереві. Не треба ходити на базар купувати.
2-й: Це не дерево. Це величезне трав'яниста рослина з товстим корінням. Після плодоношення стовбур відмирає, а коренева система залишається і дає нові пагони.
Т: Ми всі дуже любимо банани.
1-й: А ми готуємо бананову борошно, консерви, мармелад, сироп, смачне вино. Хочете спробувати?
В: Хот ...!
Т: Дякую, але краще вже натуральні продукти, правда, Ваня!
В: Угу!
Т: Ой, дощ!

Ведуча: Пролунав гуркіт грому, блискавка і знов гуркіт грому. Поляна перетворилася в озеро. Блискавка прорізала темряву і метнулася вниз до дерева, що підноситься над лісом. Вона торкнулася верхівки і засліпила всіх яскравим спалахом. Блискавка і грім, дощ і вітер дружно атакували галявину.
2-й: Боже! Зупини дощ! Приборкати вітер! Від них впадуть дерева і розчавлять переляканих дітей.
Ведуча: Але ось перестала виблискувати блискавка, стихли гуркіт і лютий виття вітру, припинився проливний дощ.
В: Як же ви живете в такому пеклі, лицем до лиця з ворожою природою?
1-й: вороже? З чого ви взяли? Дощі послані зверху для врожаю і різноманітності.
Т: Сонце знову високо, і знову нестерпну спеку. Добре, що листя дерев захищають нас від нещадних, пекучих променів. Що це за дерево?
2-й: Це олійна пальма. У своїх насінні за рік вона накопичує 15 кг жиру, який дуже поживний. Вона має солодкий сік.
В: Ви чуєте, шарудить сухе листя, гарчання.
Т: Мені страшно!
1-й: Це гепард. Він дуже зайнятий своєю жертвою і не чує нас. Він великий боягуз. Не вміє лазити по деревах, як леопард, але зате дуже швидко бігає.
2-й: Швидше коня, швидше антилопи. Це самі швидкі звірі на землі. Кидаючись в погоню за здобиччю, гепард за 2 секунди розвиває швидкість 70 км / ч.
Т: А тут водяться мавпи?
В: Таня, а ти згадай.
Виходила до них горила,
Їм горила говорила,
Примовляла ...
2-й: Не знаю, що це означає, але тут насправді мешкають людиноподібні мавпи - горила і шимпанзе.
Т: Горилла вкрита густою чорною шерстю. Має зростання до 2 м і більшу частину життя проводить на землі.
В: Шимпанзе менше. Зростанням до 1,5 м. І головним чином живе на деревах.
1-й: Ви чаклуни? Ви читаєте мої думки.
Т: Ні, ми просто вчимося в 7-му класі Лутугинської СШ № 1 і дуже любимо географію і біологію.
2-й: І, що у вашій школі живуть такі звірі?
В: Ні! У нашій школі працюють вчителі, які нас всього вчать.
1-й: Тоді може ви знаєте і цього звіра. Він живе у великих річок і озер. Має важке тіло довжиною до 4 м, тримається на товстих і коротких ногах, а його голова зливається з тулубом.
2-й: Вдень він знаходиться у воді, виставляючи для дихання над водою одні ніздрі, а ночами здійснює набіги на поля місцевих жителів.
Т: Це ж бегемот. А розлючений бегемот небезпечний для людини і для сильних тварин.
1-й: А ще в наших лісах багато мурах, ящірок, змій. У річках водяться крокодили.
2-й: Тут поширена муха цеце - переносник «сонної» хвороби людини. Багато москітів, тремтів. З птахів - папуги, КЕМА.
1-й: Ось ми й підійшли до межі мого володіння. Ви залишаєте екваторіальний ліс, а там дивіться - попереду вже інше повітря, інші рослини і тварини, інший світ - інша Африка. То - африканська Швейцарія. Прощайте!
(Підходять до малюнка «Савани і рідколісся»).
Т: Це ж степ, покрита високої трав'янистої рослинністю. Тут жарко!
В: А знаєш, що ніч тут дуже прохолодна. Тут точно люди не живуть. Як же називається цей степ?
(Виходять місцеві жителі - ватуссі).
1-й ватусс: Вітаю вас, чужинці! Ви здивовані. Ми - ватуссі - одне з племен Руанди, та дуже високі, наш зростання 2-2,5 м.
Т: Як називається ваша степ?
2-й ватусс: Ви у савані, від іспанського слова «Сабана», що означає дика, первісна рівнина. Трава у нас висока, зустрічаються і дерева, чагарники, які скидають листя в суху пору року.
Т: Що за цікаве дерево?
1-й: Баобаб! Це священний символ. Дерево живе до 5000 років, його висота - 25 метрів.
2-й: В охопленні, стовбур до 45 м. Тільки 20 осіб, взявшись за руки, можуть охопити його. На корі деяких дерев збереглися позначки, зроблені нашими предками 5 століть тому.
Т: Подивися, Ваня, його плоди подібні до огірки.
1-й: А ось ще цікаве дерево. Це зонтична акація. Її листя дрібне, розташовані ребром до сонця, тому під ним не знайти тіні.
Т: А правда, що тут росте слонова трава? Чому вона так називається?
1-й: Це багаторічна трава висотою до 3,5 м. На початку сезону дощів її сонячні молоді пагони, листя і служать хорошим кормом для всіх травоїдних, а в сухий сезон її поїдають тільки слони - звідси й його назва.
В: Який цікавий чагарник, він має такі сріблясті колоски на листах і приємний запах.
Т: Але на них так багато мертвих мух.
2-й: Це пастка для мух, що прилип мухи вже не можуть відлетіти, тому що на колосках є залізяччя, які виділяють клейку рідина. Мухи - принада для павуків, які запилюють цей чагарник.
Т: Ми непомітно заговорили про тварин. Найбільшим у савані є, напевно, слон?
В: Африканський слон найбільша тварина на суші. Його маса - 5 т, зростання - 3,5 м, а довжина тулуба до 5 м.
1-й: Раніше вони жили на всьому материку, а тепер їх залишилося мало. Вони знищені з-за цінним слонової кістки - бивнів.
Т: А жирафи - найвищі. Їх зростання досягає 6 м. І вони такі незграбні.
2-й: Не дивлячись на незграбний вигляд, вони бігають швидше коні. Вони і справді, начебто зібрані із запасних частин. Голова і тулуб взяті у коня, ноги - у антилопи, шия - верблюда і, нарешті, плямисту шкуру явно леопард позичив.
В: А це, що за тварина, розміром з гончу собаку? З міцними кігтями, довгим язиком і зубами у вигляді трубочок?
1-й: Це трубкозуб. Він веде нічний спосіб життя, а день проводить у норі, харчується термітами і мурахами.
Т: Яка найбільша птах у вас?
2-й: Африканський страус. Її зростання до 3 м, маса до 90 кг. Яйце важить стільки, скільки важить 40 курячих. Вони гарні сторожа, охороняють пасовища.
Т: А який звір самий войовничий?
1-й: Звичайно ж, носоріг. Всі тварини від нього йдуть.
В: І навіть слон?
2-й: Навряд чи носоріг може завдати великої шкоди слону, але слон найчастіше уникає зустрічі з ним.
1-й: І навіть плем'я масаї, хоробрий людей савани, що вбивають лева тонким списом, бояться лише одного звіра - носорога.
Т: А як же цар звірів?
2-й: Здоровий, повний сил лев ніколи не буває небезпечним. Небезпечний він тільки в тому випадку, якщо хворий, старий чи його залишають самки.
В: А з копитних, які зустрічаються?
Т: Я знаю. Це зебра, антилопи, буйволи.
В: А з птахів - марабу, пелікани, фламінго, чаплі, які на берегах річок і озер утворюють величезні пташині колонії.
Т: Багатство тваринного світу саван унікально.
В: Африка - це рай для тварин. Єдине місце на Землі, де чотириногі створення ще достатньо просторо і вільно почуваються.
2-й: На жаль, це давно вже не так, і давно вже африканських тварин можна зустріти лише на території національних парків.
1-й: А там попереду вас чекає пустеля. Там Африка інша, там немає дощів, а температура сягає 50? -60? С. Будьте уважні та обережні! Адже там вітер встає, і лягає разом з сонцем. Горе вам, якщо вас застане самум - страшний піщаний вихор.
(Підходять до картини «Пустеля Африки»).
Т: Ваня! Може не підемо далі. Адже не даремно говорили нам, що Африка небезпечна, давай повернемося додому!
В: Чого ти боїшся? Який там самум? Поглянь - блакитне небо, сонце не так вже й високо.
Т: Це тому, що ще ранок. Що ж, я зовсім не боюся. Кругом пісок, повітря таке, як з розжареної печі, і такий сухий, обпікає губи. Ой, що це ще за привиди?
(З'являються люди - місцеві жителі - туареги).
1-й Туарег: Так, нас справді називають привидами, тому що наше обличчя покрите покривалом. Ми кочуючи і для нас це улюблене місце.
Т: Але де ж ви тут живете?
2-й Туарег: Ми вважаємо за краще оазиси - зелені острівці життя в безмежному океані пустель. Оазиси - це, перш за все, зелені пір'ясті крони фінікових пальм. Вона забезпечує нам життя.
В: Ось яка вона.
До побачення!
IV.
Чому?
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. Виставлення оцінок.


Фото:
Джерело: http://geo.uroki.org.ua
Категорія: Уроки | Додав: wiktor (15.01.2010)
Переглядів: 28749 | Теги: 7 клас, географія, африка, відкритий урок, природні зони | Рейтинг: 4.0/5
Матеріали по темі:
Всього коментарів: 0
avatar