Головна » 2011 » Август » 11 » Переробка земної кори в вулканах відбувається набагато швидше, ніж вважалося
Переробка земної кори в вулканах відбувається набагато швидше, ніж вважалося
  Інститут Макса Планка, переробка, земна кора, вулкан Переробка земної кори в вулканах відбувається набагато швидше, ніж вважалося: породи океанічної кори, що йдуть углиб через рух літосферних плит, піднімаються знову завдяки вивержень кожні 500 млн років.
  Попередня оцінка - 2 млрд років.
  Практично всі острови в океані - це вулкани. Деякі з них (наприклад, Гаваї) ведуть родовід з самого нижнього шару мантії. Породжує їх геологічний процес схожий на той, що можна спостерігати в гелевому світильнику. Гаряча порода піднімається циліндричними колонами (їх називають стовпами магми) з глибини близько 3 тис. км. Поблизу поверхні тиск слабшає, і порода розріджується - так виникає вулкан. Джерело магми - колишня океанічна кора, яка колись «потонула» в мантії.
  Дослідники з Інституту Макса Планка (ФРН) провели аналіз крихітних склоподібних включень в кристалах олівіну з базальтової лави гавайського вулкана Мауна-Лоа. У них виявлені слідові кількості елементів, що колись розчинених у морській воді; по них (точніше, за що містяться в них концентрацій ізотопів стронцію) вдалося датувати процес «утилізації» породи. Для цього вчені розробили власний метод лазерної мас-спектрометрії, що дозволяє виявляти ізотопи стронцію в надзвичайно малих кількостях.
  Іншим сюрпризом стали величезні коливання концентрації ізотопів стронцію в расплавних включених в олівіну. «Це змушує припустити, що в хімічному відношенні мантія набагато більш неоднорідна, ніж ми думали, - говорить автор дослідження Олександр Соболєв. - Але ця гетерогенність зберігається тільки в расплавних включених і повністю стирається в лавах ».
  Результати дослідження опубліковані в журналі Nature.
   Підготовлено за матеріалами Інституту Макса Планка.
Фото: www.priroda.su