Головна » 2012 » Август » 30 » Під льодом Антарктики можуть знаходитися мільярди тонн метану
Під льодом Антарктики можуть знаходитися мільярди тонн метану
  Мікроорганізми, які годуються залишками стародавнього лісу, можливо, запасли мільярди тонн метану під льодом Антарктики.
   Кількість цього парникового газу, що зберігається у формі гідрату метану під льодовиками, зіставно з об'ємом метану, що залягає на дні Світового океану, відзначають Джемма Уедем з Брістольського університету (Велика Британія) та її колеги.
   Мікроорганізми, пристосовані до екстремальних умов, часто виробляють метан в якості побічного продукту обміну речовин: розщеплення органічного вуглецю при відсутності кисню створює метан, а мікробам дістається енергія.
  Вчені запідозрили, що льодисті, багаті наносами відкладення, замкнені під льодовиковими щитами, можуть містити подібні мікроорганізми. Справа в тому, що ці породи, що представляють собою, швидше за все, залишки стародавніх антарктичних лісів і морських відкладень, насичені поживними речовинами для виробників метану. Ось тільки бурити лід, товщина якого доходить до 3,2 км, надто дорого. Тому група п-ні Уедем просто відпиляла трохи з краю одного з льодовиків. Лід розтопили, і у відкладеннях виявилися мікроорганізми, що виділяють метан.
  Потім експерти помістили гідросуміш в холодну, темне, позбавлене кисню середовище на два роки, вимірюючи кількість виробленого метану. Об'єднавши отримані дані з кліматичними і геологічними моделями, дослідники видали оцінку кількості парникового газу, що накопичився за мільйони років під Антарктикою.
  Так от, в метанових резервуарах цього континенту можуть знаходитися сотні мільярдів тонн вуглецю. У порівнянні з цими запасами 600 млн т вуглецю, які щорічно виділяються болотами, худобою, спалюванням біомаси та сільським господарством, виглядають сміхотворно.
   Нагадаємо: в якості парникового газу метан у 20 разів могутніший двоокису вуглецю (мається на увазі кількість тепла, захопленого однією молекулою). У той же час він виводиться з атмосфери набагато швидше.
  Низька температура і високий тиск льодовикових щитів, ймовірно, утримують газ в стабільному стані - у вигляді його гідрату (молекули метану укладені в своєрідні клітини з молекул води). Але коли лід розтане (що цілком можливо через глобальне потепління), метан швидко наповнить атмосферу, створивши парниковий ефект, про який так багато сказано...
  Результати дослідження опубліковані в журналі Nature.
  Підготовлено за матеріалами LiveScience.

Фото: geografica.net.ua