Головна » 2011 » Октябрь » 31 » Виверження Кракатау викликала комета?
Виверження Кракатау викликала комета?
 комета, вулкан, Кракатау, Індонезія, виверження У 1883 році відбулося виверження індонезійського вулкану Кракатау - одне з найсильніших за всю історію людства. Однак ніхто тоді не зв'язав природний катаклізм з космосом. Між тим, нещодавно група астрофізиків з Національного автономного університету Мексики прийшла до висновку, що тоді Земля дивом уникнула зіткнення з гігантською кометою.
  У серпні того фатального 1883 астроном Хосе Бонілла, теж мексиканець, під час спостережень за небом звернув увагу на дивні сигароподібні і ветеренообразние об'єкти, які на великій швидкості перетинали сонячний диск. Бонілла нарахував близько 450 об'єктів, причому за кожним з них тягнувся помітний хвіст. Чомусь більше ніхто з колег Бонілли це явище не зафіксував.
  У 1886 році вчений опублікував у журналі L `Astronomie статтю на цю тему, супроводивши її фотографіями, проте так і не зміг пояснити побачений їм феномен. Редактор журналу дав до статті коментарі, в яких припустив, що загадкові об'єкти могли бути птахами, комахами або частками пилу, налиплими на лінзи телескопа. Пізніше з'явилися й інші версії, одна з яких була пов'язана з прольотом цілої ескадрильї НЛО.
  Не так давно співвітчизники Бонілли на чолі з Гуадалупе Кордеро провели новий аналіз знімків, зроблених астрономом в кінці XIX століття. І прийшли до несподіваного висновку: Бонілла спостерігав у свій телескоп не що інше, як осколки розваленої на частини великої комети!
  Але чому ж їх не помітили інші астрономи? Кордеро і його колеги вважають, що тут винен так званий паралакс: фрагменти комети могли пролетіти так близько до Землі, що побачити їх можна було лише з дуже обмеженої частини земної поверхні. У цю зону як раз потрапляв мексиканський штат Сакатекас, де розташовувалася обсерваторія Хосе Бонілли. На тій же широті розташовані Сахара, північ Індії, а також країни південно-східної Азії, де наприкінці позаминулого століття практично не велося астрономічних спостережень. В інших місцях уламки комети або закривала сама поверхня планети, або вони залишалися непоміченими на тлі яскравого денного неба.
  Як стверджують дослідники, відстань між Землею і осколками комети становило від 540 до 8000 кілометрів, що, за космічними мірками, зовсім мало. Ширина фрагментів, за оцінками вчених, становила 50-1000 метрів в поперечнику, а значить, діаметр самої комети міг становити десятки кілометрів, при цьому вона могла важити мільярди тонн.
   Так як Бонілла вів спостереження всього 3,5 години протягом двох днів, і в середньому за годину спостережень фіксував 131 об'єкт, можна зробити висновок, що ще близько 3275 об'єктів були їм пропущені.
  Бо далеко не найбільші з фрагментів порівнянні за розмірами з Тунгуським метеоритом, вважають вчені, то можна уявити собі, що було б, якби комета летіла за дещо іншою траєкторії і не розвалилася на шматки! Наслідки зіткнення виявилися б самими драматичними, і велика частина життя на Землі, швидше за все, була б знищена, точно так само, як колись глобальна космічна катастрофа знищила динозаврів (принаймні, такою є одна з гіпотез їх вимирання).
  І все ж міні-Апокаліпсис в 1883 році відбувся. 27 серпня (а Бонілла вів свої спостереження 12-13 серпня) вибухнув вулкан Кракатау, розташований в протоці між островами Ява і Суматра. Хвилі піднятого вибухом цунамі досягали 30 метрів у висоту. Було змито в океан 295 міст і поселень, загинуло близько 36 тисяч чоловік. Фахівці підрахували, що потужність вибуху була в 200 тисяч разів вище, ніж при вибуху атомної бомби в Хіросімі. Ударна хвиля змусила здригнутися всю планету, і ще протягом кількох років земна атмосфера була забруднена вулканічним попелом.
  Не виключено, що між прольотом комети і вулканічним виверженням є прямий зв'язок: великий уламок космічного тіла цілком міг викликати катаклізм, подібний Тунгуського ...
  Але що ж це за жахлива комета? Дослідники з групи Кордеро припускають, що мова може йти про короткоперіодичних комет Понса - Брукса, у 1883 році як раз курсував біля Землі. Наступного разу вона наблизиться до нас в 2024 році, на який окремими провісниками вже обіцяний кінець світу ... Будемо сподіватися, що глобальної катастрофи все ж не станеться.
Фото: log-in.ru